Happy Idiots bij de allereerste Sales Masterclass van de Benelux

26 juni 2014

Op 17 en 18 juni 2014 heeft Google wederom een indrukwekkend event georganiseerd. Het ging dit keer om een sales masterclass die voor het eerst in Nederland werd gehouden. Deze twee dagen durende masterclass bleek eerder al in Londen een groot succes te zijn. Google had Happy Idiots hiervoor uitgenodigd. Samen met 23 andere online marketing bureaus, afkomstig uit de Benelux, bezocht Happy Idiots dit event.  

Allereerst mag gezegd worden dat het event weer piekfijn georganiseerd was door Google. Het vond plaats in ‘The View’, een erg mooie locatie, hartje Amsterdam. Een inspirerende omgeving, die een goede broedplaats voor nieuwe en creatieve ideeën bleek.

René Dechamps

De spreker René Dechamps heeft mij zeer weten te inspireren. Hij is de oprichter van Mind Your Group (MYG) en werkt vanuit Spanje voor dit succesvolle bedrijf. MYG is gespecialiseerd in online strategie en werkt o.a. voor Zara, IBM en National Geographic.

spreker rene dechamps

Het was te merken dat René een man is met veel ervaring. Zowel in het online vak als in het presenteren van zijn visie was hij erg overtuigend. René zorgde ervoor dat de 24 aanwezige bureaus op een leuke manier kennis met elkaar maakten aan het begin van de dag. Hierdoor ontstond er direct al een goede sfeer. Dit was nodig want de masterclass bestond uit meerdere rollenspellen en discussies. Het was leuk om met andere bureaus te kunnen sparren over ontwikkelingen, werkwijzen en overige zaken waar je tegenaan loopt als online marketing bureau zijnde.

Waar René in uitblonk was het managen van verwachtingen. Hij vroeg direct wat de aanwezigen wilden leren en noteerde dit zorgvuldig. Aan het einde van de masterclass liep hij deze lijst af zodat iedereen met een positief gevoel de masterclass afsloot.

“Tell something they don’t want to hear and they will remember you”

Het eerste waar ik aan denk als ik terugdenk aan de masterclass, is de term ‘Radical Honesty’. Dit is iets waar René voor pleit. Dit houdt in dat het als bureau zijnde beter is om altijd eerlijk te zijn naar klanten en prospects, zonder uitzonderingen. Het draait namelijk allemaal om verwachtingsmanagement. Dit klinkt in eerste instantie als een open deur, maar René gaf duidelijke praktijkvoorbeelden vanuit zijn eigen ervaring, waaruit duidelijk werd dat dit niet altijd zo simpel is als het lijkt. Het is belangrijk voor je relatie met de prospect en/of klant om het altijd eerlijk aan te geven als je als bureau iets niet kunt doen, ergens geen antwoord op hebt of als je meer tijd nodig hebt voor het afronden van een taak. Zelfs als je dan de kans loopt om je klant of sale te verliezen. Hier is moed voor nodig als accountmanager, maar het is het meer dan waard. Je wilt immers een relatie met de klant/prospect waarin je elkaar volledig kunt vertrouwen.

“Seek alignment, not agreement”

Accountmanagers voelen zich vaak prettig wanneer zij gezien worden als een kundig adviseur. Uiteraard is dit positief, maar als je je echt wilt onderscheiden als accountmanager kun je volgens René, beter een ander doel hebben. Klanten en prospects zouden jou namelijk moeten zien als een ‘wise counselor’. Hiermee bedoelt hij dat het niet genoeg is als klanten aan je vragen hoe je iets moet doen. Je wilt uiteindelijk bereiken dat zij jou eerst vragen of ze het moeten doen en zo ja, hoe dan? Als accountmanager moet je dus niet als einddoel hebben om een overeenkomst te bereiken, maar je moet zorgen dat je gedeelde waarden, overtuigingen en doelen krijgt met de klant en prospect. Dan pas zorg je voor een gezonde en langdurige relatie.

Succesverhaal

Gedurende de masterclass zijn alle facetten van de sales-funnel besproken. De masterclass begon bij het werven van prospects en eindigde met de ideale manier om een overeenkomst aan te gaan. Qua onderwerpen die besproken zijn moet je denken aan het kwalificeren van een lead, de beste manieren om te onderhandelen, de beste manier om een offerte te schrijven, welke informatie je moet geven tijdens een salesgesprek en hoe je zoveel mogelijk te weten komt van de klant/prospect (“discovering needs”).

Er was veel ruimte voor eigen inbreng en vragen aan René of de groep. Er is bruikbare informatie gedeeld en de masterclass heeft veel nieuwe inzichten gegeven of reeds bestaande inzichten bevestigd. Tot slot heeft Google zelf nog interessante mogelijkheden voor het Google Partnership gedeeld. Google zorgde wederom voor lekker eten, een goed hotel voor de buitenlandse bezoekers en speelde dit keer ook nog eens erg leuk in op het WK door ‘s avonds de wedstrijd België-Algerije te kijken en hier een weddenschap aan te verbinden. De winnaar kreeg een Tablet Nexus 7 en laat Happy Idiots deze nou net gewonnen hebben!

De sales masterclass is een event waar Happy Idiots met plezier aan terugdenkt en waar we de volgende keer graag weer bij aanwezig zijn!

sales masterclass google

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon