Happy Idiots bij Google Analytics User Conference

22 juni 2015

Vorige week is Happy Idiots bij de negende editie van het twee dagen durende Google Analytics User Conference (GAUC) geweest. Op deze conferentie werden alle (nieuwste) mogelijkheden over en rondom Google Analytics gepresenteerd door zowel Google zelf als verschillende gastsprekers. Ook was er de mogelijkheid om deel te nemen aan verschillende workshops en masterclasses. Lees in deze blogpost meer over een inspirerende ‘Training day’ en verhelderende ‘Conference day’.

GA1

Dag 1: Training day

GA2

De conferentie op de eerste dag werd gestart door een keynote van Joris Merks van Google over het verleden en de toekomst van Analytics. Omdat in november van dit jaar Google Analytics 10 jaar bestaat, werd stilgestaan bij hoe de webanalyse-wereld jaren geleden veranderde dankzij deze gratis tool voor iedereen. Uiteraard werd ook de huidige stand van zaken besproken, evenals wat de toekomst ons gaat brengen.

Hoofdzaken uit de keynote van Joris waren de focus op multi-screen- en device targeting en de focus op customer lifetime value in plaats van CPA of één aankoop. Verder gaf hij aan dat binnen 10 jaar 80% van alle media uitgaven programmatisch zijn. Opvolgend kan, dankzij de 90/10 regel, meer budget worden geïnvesteerd in mensen die de analyses doen en dit beter begrijpen/interpreteren dan ‘domme’ systemen.

Workshop 1: Waar komt bezoek vandaan?

De eerste workshop ging over de ‘monsters’ binnen Analytics: verkeer van verkeersbronnen die moeilijk te herleiden zijn. Denk bijvoorbeeld aan direct verkeer dat geen direct verkeer is, verkeer uit malafide bronnen (spam) of vreemde (ghost)verwijzingen.

Om een en ander op te lossen en te bestrijden zijn meerdere tips gegeven over hoe dit verkeer in de juiste custom kanalen gezet kan worden, uitgesloten kan worden en hoe er voortaan gefilterd kan worden.

Workshop 2: GA combineren met Tag ManagerGA3

Deze workshop ging – zoals de titel al zegt – volledig over Google Tag Manager (GTM). In deze interactieve workshop zijn door middel van een voorbeeldwebsite meerdere mogelijkheden van GTM getoond, die men vervolgens zelf mocht instellen. Denk hierbij aan mogelijkheden zoals het doormeten van pageviews tot aan het doormeten van formulieren/downloads en het percentage van een Youtube video dat afgespeeld is. Al deze informatie kan door middel van events naar Google Analytics geschoten worden, waardoor men meer inzicht in het gedrag van de bezoeker krijgt.

Workshop 3: Universal Analytics learnings so far

In de derde workshop kwamen de best-practices van Universal Analytics aan bod, waarbij voornamelijk de nieuwste mogelijkheden onderzocht werden. Onderwerpen van de workshop waren User-ID’s, importeren van offline en CRM data, Enhance E-commerce, het stureGA4n op klantwaarde en enkele mogelijkheden van Google Analytics Premium.

Dag 2: Conference day

De tweede dag begon met een keynote van Peter O’Neil, met als onderwerp de impact van Google Analytics in een organisatie. Hij sprak hierbij over de positieve en toegevoegde waarde, waarbij de prestaties zullen verbeteren. Daarnaast presenteerde hij een stappenplan voor het – op een succesvolle wijze – implementeren van Google Analytics, waarbij goed wordt omgegaan met verschillende afdelingen, belanghebbenden en weerstanden.

Masterclass 1: Universal Analytics: Van web analytics naar business analytics

Tijdens de eerste masterclass van vandaag stond het ‘Measurement Protocol’ van Google Analytics centraal. Hiermee kan data van vrijwel alle apparaten en systemen die met het internet verbonden zijn naar Google Analytics worden gestuurd. Hiermee kan men ‘offline’ gedrag naar Analytics laten sturen, evenals bijvoorbeeld statistieken van systemen waarmee de klantwaarde nog inzichtelijker wordt gemaakt. Er wordt meer focus gelegd op gebruikers en minder op het alleen laden van een webpagina. Cross-device tracking en user ID staat hierbij centraal.

Enkele voorbeelden zijn langs gekomen wat betreft websites gericht op e-commerce, recruitment en business-to-business organisaties. De data gaat hierdoor van kwantiteit in aantallen naar kwaliteit in klantwaarde.

Tussen masterclass 1 en 2 heeft een keynote van Krista Seiden van Google plaatsgevonden, waarbij vooral strategie, KPI’s en het gebruik van Google Tag Manager naar voren kwam. Hierbij zijn meerdere voorbeelden uit de ervaringen van Krista toegelicht en heeft ze ook tips/handvaten gedeeld om mee aan de slag te kunnen. Denk hierbij aan creatieve manieren om GTM in te zetten tot aan een voorbeeld een roadmap om met Analytics te testen.

Masterclass 2: Meer marketingrendement met Attributie

Gedurende deze masterclass werd de kwestie waar meerdere online marketingbureaus mee worstelen aan het licht gebracht: attributie van kanalen en hierdoor optimaliseren, het goed verdelen van effort en budget om dit het meest efficiënt te gebruiken.GA5

Uiteraard volgden handige tips over hoe een en ander te analyseren en in te stellen. Daarnaast werd besproken hoe de waarde van bepaalde kanalen (zoals display advertising en AdWords) beter inzichtelijk gemaakt kunnen worden. Hierbij werd het gebruik van enkele standaard attributiemodellen van Analytics genoemd, evenals het aanmaken van custom segmenten, waardoor verregaande analyses gemaakt kunnen worden.

Masterclass 3: Google Analytics in topconditie: work-out tips voor betere resultaten!

De derde en laatste masterclass van GAUC stond in het teken van een viertal functionaliteiten van Universal Analytics met concrete voorbeelden en tips. De functionaliteiten die aan bod kwamen waren Enhanced e-commerce, cohort analyse, cross-device tracking en inhoudsgroepen. Ook in deze masterclass kwamen weer het Measurement Protocol, Google Tag Manager en User-ID’s naar voren.

Door het inzetten van deze mogelijkheden en rapporten kan men optimalisatiepunten van een website/webshop vinden en meerdere tools inzetten om een en ander door te voeren.

De conferentiedag werd afgesloten door Simo Ahava van Reaktor, die o.a. voor Google werkt. Hij heeft meerdere voorbeelden, praktische tips en tweaks voor Google Analytics en Google Tag Manager gegeven. Door zijn developer achtergrond heeft Simo veel creatieve manieren gevonden om de tool in te zetten in combinatie met Google Analytics. Hierbij heeft hij veel Javascript gebruikt en Google Analytics getweakt met custom variabelen, custom dimensies en custom events.

Al met al was de Google Analytics User Conference zeer innovatief, leerzaam en praktisch ingesteld. Hierdoor hebben we meerdere actiepunten kunnen formuleren die we bij klanten kunnen controleren of doorvoeren. Betreft Universal Analytics zijn de mogelijkheden eindeloos met behulp van o.a. het Measurement Protocol, User-ID’s, cross-device tracking en Google Tag Manager. We kunnen niet wachten om hier verder mee aan de slag te gaan!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon