Happy Idiots bij Google Partners | Accelerate

18 december 2014

Het is inmiddels alweer een jaar geleden dat het Google Partners programma werd geïntroduceerd. Reden genoeg voor Google om dit jubileum te vieren met een exclusief tweedaags partner event op het Europese hoofdkantoor in Dublin. Happy Idiots had het genoegen aanwezig te zijn bij deze gelegenheid welke de naam ‘Accelerate’ – ofwel ‘Versnellen’ – droeg.  Beide dagen stonden in het teken van zowel het bouwen aan – en versterken van – de samenwerking tussen Google en haar partners alsmede het voorblijven op het snel veranderende online marketing landschap in 2015.

Ruim 300 afgevaardigden van Google partners waren vanuit heel Europa overgevlogen naar Dublin om twee dagen te netwerken, presentaties in ‘the Foundry’ bij te wonen, de beroemde Guinness brouwerij te bezoeken en ’s avonds het nachtleven van Dublin in te duiken. Niet geheel onverwacht had Google alles weer tot in de puntjes geregeld.

Een aantal hoogtepunten van het event waren:

  • Ontmoetingen met Fionnuala Meehan en David Geraghty (beiden Director of Sales voor Google Noord en Zuid Europa), Allan Thygesen (Vice President Global SMB Revenue Google) en Sarah Byrne (Head of agency Google– UK & Ireland ).
  • Inspirerende pitch over onze manier van denken door Pete Juszczynski, Branding Evangelist.
  • Previews van nieuwe Google partners en advertising mogelijkheden voor 2015.
  • Inspirerende TEDx Talk door Prof. Eddie Obeng over het effectief pitchen en realiseren van briljante ideeën.

Natuurlijk deelt Happy Idiots graag een aantal van de besproken thema’s van het event.

Zoekintenties worden complexer

Google besteedde aandacht aan het sterk veranderende zoekgedrag van de consument. ‘Vroeger’ zocht men op wat, vervolgens hoe en nu steeds meer naar waarom. Dit komt mede door het feit dat men steeds meer letterlijk in gesprek gaat met merken. Het aantal voice searches zijn in 2014 verdubbeld. Dergelijke zoekintenties bevatten veel spreektaal. De zoekintenties overall worden dan ook steeds complexer.

afb1 blog marlinafb2 blog marlin

Ook de context is een steeds belangrijkere pijler in de online strategie. Waar is mijn klant, wanneer de behoefte naar mijn product het sterkst is? Maar vooral ook: in welke context en met welk doel zal mijn klant behoefte kunnen krijgen voor mijn product? Google reikte een sterk voorbeeld aan: Wanneer ik als voornemen in het nieuwe jaar besluit voor de halve marathon te trainen, is de kans groot dat ik hiervoor ook materialen nodig heb om dit te realiseren. In plaats van te adverteren op ‘hardloopschoenen’ waar de cpc kosten erg hoog zijn, kan het hier ook zeer interessant zijn om te adverteren op ‘marathon’. It’s not just your product, but your purpose that counts.  Een volgende dimensie van mogelijkheden in het adverteren breekt open – en daarmee ook de markt voor organisaties die niet de grote advertentie budgetten van de Zalando’s van deze wereld hebben.

afb3 blog marlin

Mobileafb4 blog marlin

Een onderwerp dat natuurlijk niet kon achterblijven is Mobile. Rekening houdend met de context waarin onze klanten zich bevinden is een mobile strategy in 2015 onmisbaar. Iets waar al geruime tijd over wordt gesproken en een duidelijke opmars maakt in alle datatrends van de afgelopen jaren. Google legt met dit onderwerp de vinger op de zere plek, want uit onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de webshops in Europa nog niet mobiel geoptimaliseerd zijn! Dit terwijl er wordt voorspeld dat in 2015 de omzet via mobile gelijk zal zijn aan desktop. Met andere woorden: 50% van je business gaat afhankelijk worden van je mobile strategy!

Multi Device

Door de opkomst van tablets en wearables krijgen we huishoudens die met tot wel 5 devices gebruiken en in contact staan met het internet. Het gebruik van onder andere de tv, desktop en mobiele telefoon zorgt ervoor dat we na moeten gaan denken over een multi device strategy.

Ook consumenten gebruiken steeds vaker verschillende devices gedurende een aankoopproces. Echter, wanneer de consument besluit om over te gaan tot conversie, gebeurt dit uiteraard via één enkele device. Om de performance te bekijken van de afzonderlijke devices is het oorspronkelijke conversion rate daarom niet meer geschikt. Google speelt hierop in en introduceert een nieuwe metric die de toepasselijke naam ‘Multi Device Conversion Rate’ draagt.

Uit beide thema’s vloeien drie belangrijke speerpunten voor 2015 voort, namelijk:

  • Help je klanten het cross-device gedrag van hun klanten te begrijpen.
  • Help je klanten bij het optimaliseren van de mobiele ervaring van hun webshop/website.
  • Zorg voor een stijging in het mobiele verkeer en meet het succes met de juiste KPI’s.

Customer conversion funnel

Een ander thema dat Google aanhaakte is de aandacht voor branded campagnes (display, youtube & branded search). De boodschap: het is zeer belangrijk om ervoor te zorgen dat de volledige customer conversion funnel gedekt wordt. Op dit moment ligt voor de meeste e-commerce partijen de focus namelijk vooral op de laatste twee fases van de funnel, die in het teken staan van het overgaan tot actie. Een gemiste kans, want in veel campagnes wordt de bovenkant van de funnel nog niet optimaal benut. Hierdoor missen we kans op het vergroten van de markt, het versterken van de huidige markt en daarom ook de mogelijkheid tot het drukken van de kosten in huidige campagnes.

Tegenwoordig heeft een consument gemiddeld 4,5 ‘touchpoints’ (contactmomenten) nodig om overtuigd te raken en over te gaan tot  een aankoop. Dit betekent dat het belangrijk is om in alle fases optimaal zichtbaar te zijn.  De klant moet als het ware ‘aan de hand’ worden meegenomen van brand awareness tot aan de werkelijke conversie.

Met de vier bovenstaande thema’s dekken we een deel van het tweedaags event. Wilt u dieper ingaan op één van deze thema’s of bent u benieuwd naar wat er nog meer besproken is? Laat een reactie achter of neem contact met ons op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon