Happy Idiots bij het M-commerce event

7 februari 2014

Gisteren vond de derde editie van het M-commerce event plaats in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam en de Happy Idiots waren natuurlijk aanwezig! Het afwisselende programma van deze dag stond helemaal in het teken van ‘mobile first’. Verschillende interessante sprekers legden aan de hand van praktijkcases en onderzoekscijfers alle ins en outs over m-commerce uit.

Het programma werd ‘s ochtend afgetrapt door Martin Gill van Forrester Research. Zijn boodschap: de essentie van het juist inzetten van m-commerce ligt bij de ervaring van de gebruiker. Hij verduidelijkte zijn verhaal door Walmart als voorbeeld te nemen. Dit bedrijf ontwikkelde een app waarbij de klant met zijn/haar mobiele telefoon in offline winkels artikelen kan scannen, afrekenen en tegelijkertijd ook aanbiedingen kan ontvangen.
afdNaast Forrester Research waren ook KLM, Groupon, Body & Fit, Thuisbezorgd.nl, Startpagina.nl, Uber en Bol.com uitgenodigd om te spreken over m-commerce en hun visie te delen over de juiste inzet hiervan. Al met al een leuke lijst van partijen die het online, en met name in de m-commerce, erg goed doen! Opvallend was dat alle lezingen die we hebben bijgewoond duidelijke overeenkomsten in visie en werkwijze vertoonden.

M-commerce bij Happy Idiots

Een aantal accounts van Happy Idiots zijn ook actief in de m-commerce of willen er graag mee aan de slag. Daar moeten we als internet marketing bureau natuurlijk rekening mee houden en op in kunnen spelen. Zo is conversie optimalisatie een essentieel onderdeel van een mobiele strategie. Ook zullen andere internet marketing kanalen zich moeten aanpassen aan de techniek (bijv. Mobile SEO).

Het M-commerce event was dan ook voor de Happy Idiots een vruchtbare dag met leuke nieuwe inzichten. We zouden de Happy Idiots niet zijn als we deze inzichten niet graag met jullie wilden delen. Hieronder vind je daarom een kort overzicht van de belangrijkste conclusies van de dag :

  • ‘Mobile is the glue..‘ M-commerce is een aanvulling op alle overige marketingkanalen en kan niet gezien worden als individu.
  • Zet een mobiele strategie in op multiscreen niveau. 67% van alle consumenten wisselen namelijk tijdens het koopproces.
  • Maak gebruik van 2 strategieën: één voor de tabletmarkt en één voor de mobiele markt. Er zitten grote gebruiksverschillen tussen mobiel en tablet, dus één strategie voor beide volstaat niet. De ‘overall’ focus van de mobiel ligt meer op oriëntatie en inspiratie, terwijl bij de tablet meer de focus ligt op transactie.  Wanneer men heeft gezocht naar producten op de mobiel, gaat men in veel gevallen verder op de tablet en rekenen ze daar af.
  • De mobiele telefoon wordt bijvoorbeeld bij bol.com vooral gebruikt voor snelle handelingen en men weet in 77% van de gevallen al precies wat ze willen kopen. Perfect dus voor herhalingskopen!
  • Zorg ervoor dat je website ‘tablet friendly’ is. Zijn de bestelknoppen groot genoeg? Moet het contactformulier wellicht groter? De switch van desktop naar tablet betekent ook een switch van toetsenbord naar touchscreen!
  • Responsive design is geen strategie en is niet altijd de ideale manier om je website optimaal in te zetten op mobiele devices. Er zitten namelijk ook zeker voordelen aan een aparte mobiele website. Daar kan men, door het uitsluiten van onnodige functies, zorgen voor een kortere laadtijd van de website.
  • De user experience is bij het bepalen van een mobiele strategie essentieel. Sta stil bij de devices van je doelgroep. Wat betekent onze app voor de batterijduur? Laadt hij snel in? Heeft het device voldoende geheugen?
  • Test het design van een app of mobiele site veelvuldig. Het verschil tussen een navigatie tab en een navigatie carrousel heeft voor Groupon voor een grote stijging in het verkeer gezorgd.
  • Houd altijd rekening met de context van je gebruiker. Waar zal onze doelgroep de app gebruiken: op de bank, onderweg, op het werk? Bedenk ook met welke motivatie de doelgroep de app zal gebruiken.
  • Eenvoud en gemak zijn belangrijke keywords bij het inzetten van een mobile first strategy. De app moet een verslavende werking hebben op je consumenten. Kortom, ze moeten niet meer zonder kunnen!
edfa

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon