Happy Idiots bij Retail@Google

21 mei 2014

Happy Idiots was persoonlijk door Google uitgenodigd om deel te nemen aan het Retail@Google event. Tijdens dit event worden de grootste retailers uit EMEA bijgepraat over de nieuwste functionaliteiten en producten van AdWords. Reden genoeg voor ons om op 13 en 14 mei naar Dublin af te reizen om daar nieuwe kennis op te doen.

Gedurende twee dagen werden we bijgespijkerd over niet alleen bestaande functies binnen AdWords en kregen we ook een tweetal nieuwe functies onder ogen. Functies die juist voor beginnende retailers interessant kunnen zijn. Lees dus vooral verder wanneer je geïnteresseerd bent in de “similar audiences” en “in-market audiences”!

Tijdens de eerste dag van het event werden er op gewezen dat het gedrag van de consument de laatste jaren zeer is veranderd. Met name vanaf het moment dat we steeds meer gebruik gingen maken van verschillende devices. Niet gek dus dat één van de nieuwe functies gaat over de vernieuwing van Google Analytics en de integratie met AdWords. Hierbij wordt het straks veel gemakkelijker om cross device tracking meetbaar te maken. Wat levert dit dan voor de klant op? Heel veel inzicht! Niet langer maakt een ‘user’ alleen gebruik van een computer. Steeds vaker heeft men namelijk 5 of meer schermen in huis die in verbinding staan met internet. Denk hierbij aan de mobiele telefoon, tablet, spelcomputer maar ook aan de laptop en de PC. Wat we hierbij inzichtelijk krijgen is hoe het aankoop pad van de gebruiker in elkaar zit.

Niet langer vindt de oriëntatie plaats op één apparaat. Steeds vaker oriënteert men voor de aankoop van een jurk of vakantie op de tablet, terwijl men ondertussen lekker tv zit te kijken op de bank. Wanneer de user dan tot de aankoop over wil gaan, kruipt hij toch vaak nog even achter de computer of laptop. Juist de investeringen die we bijvoorbeeld maken door mobiel verkeer in te kopen via AdWords zullen gemakkelijker aan één bepaalde conversie te koppelen zijn. Cross device tracking = Meer inzicht in je conversies.

Nieuwe remarketing functionaliteiten

Juist voor toetreders tot de markt zijn er een tweetal nieuwe/verbeterde functies toegevoegd aan AdWords. Voorwaarde is wel dat je al wel wat verkeer moet hebben gehad en dat je gebruik moet hebben gemaakt van remarketing. Dus als je remarketinggroepen minimaal 1000 gebruikers hebben verzameld kan je aan de slag met “similar audiences” en met “in-market audiences”. Op basis van gebruikers in je remarketinglijsten kan het AdWords systeem een vergelijkbare doelgroep opstellen. Google beheert de doelgroep dynamisch aan de hand van het gedrag van jouw bezoekers. Veranderd jouw doelgroep, dan verandert ook je “similar audience”.

Is jouw conclusie vaak ook: “ik trek wel veel klanten maar die zijn met name aan het vergelijken”, dan kan “in-market audience” een uitkomst bieden. Juist deze nieuwe functie (nieuw beschikbaar voor EMEA) biedt deze mensen een uitkomst. Gebaseerd op het ‘vergelijkgedrag’ van je doelgroep kunnen jouw ads getriggered worden op het moment dat mensen zoeken naar je producten.

Retail@Google

Niet alleen stonden vandaag de nieuwe AdWords producten in het zonnetje. Er werd ook gesproken hoe je je ‘brand’ opbouwt. Peter Juszczynski lichtte met een paar mooie voorbeelden toe hoe je je brand online presenteert. Ga hierbij niet in de menigte op maar probeer er juist bovenuit te stijgen! Een belangrijk voorbeeld was een casestudy over K-Mart. In deze, ietwat controversiële, tv reclame probeert K-Mart haar brand naam weer top of mind te krijgen. De kern van Juszczynski’s presentatie was eigenlijk: Definieer je doelgroep, je probleem, je oplossing en tot slot je communicatiemiddel.

Google Shopping integratie

Op de tweede dag van het event werden we ingelicht over de nieuwe functies binnen Google Shopping. Onze eigen eerdere ervaring met de Google Shopping campagnes was dat we te weinig controle hadden over de optimalisatie. Dit heeft men nu met de nieuwe Shopping campagnes goed opgelost (al is de integratie is nog steeds niet vlekkeloos). We hebben in de nieuwe Shopping campagnes meer controle gekregen over hoe we bieden op producten en niet langer moeten we zoeken naar productbeschrijvingen, maar we kunnen nu gewoon selecteren welke productgroep we toe willen voegen. Deze functie is al wat langer beschikbaar maar we kunnen nu ook beter zien wat een prioritering kan doen voor de shopping campagnes.

Aan de hand van deze nieuwe Google Shopping Campagnes kunnen we een gedeelte van de product feed laten zien. Op zich niets bijzonders. Wel is het wat bijzonderder als daarbij prioritering kan worden gegeven aan bepaalde producten. Laat ik dit even uitdiepen met een voorbeeld. Stel: je hebt een onderverdeling in je feed met verschillende soorten schoenen. Per soort schoen hebben we een Google Shopping campagne met een eigen promotie tekst. Voor sportschoenen kunnen we nu de prioriteit op ‘gemiddeld’ zetten, want die zullen op dit moment minder verkocht worden. Juist de gympen en teenslippers zullen het gedurende de zomer erg goed doen. Voor deze campagnes zullen we dan ook gedurende de zomer de Google Shopping campagne op hoge prioriteit zetten. Met andere woorden: alle schoenen kunnen nog steeds gevonden worden, maar we willen natuurlijk wel dat de teenslippers en gympen met hoge prioriteit vertoond worden.

Bijkomend voordeel van de update van Google Shopping is dat – wanneer de product feed goed geoptimaliseerd is – je meer vertoond kan worden dankzij de juiste productbeschrijving, waarbij de beste zoekwoorden vooraan in de feed staan en er een goede verdeling in segmenten is gemaakt. Wanneer je producten goed geoptimaliseerd zijn, zou het dus voor kunnen komen dat er meerdere producten uit je feed vertoond worden bij één zoekopdracht. Daarnaast kan er tegelijkertijd een tekst advertentie van iemand vertoond worden. Wanneer je dan ook nog goed gevonden wordt in de organische resultaten, dan betekent dit grote dominantie in de zoekresultaten.

Cross-channel en cross-device conversietracking

Naast de nieuwe functionaliteiten en de uitdieping van de bestaande functies had Google nog een interessante presentatie over cross-device en cross-channel marketing. Dit vormde een zeer mooie afsluiting omdat we daar op de eerste dag eigenlijk ook mee begonnen waren. Dankzij deze presentatie werd duidelijker dat we de conversietracking zeer goed in moeten richten: niet alleen online maar ook offline. We kunnen met Universal analytics namelijk data importeren uit bepaalde CRM systemen. Wat deze data duidelijk kan maken is hoeveel sales we bijvoorbeeld offline hebben gegenereerd. Sales die eigenlijk aangestuurd werden door bijvoorbeeld mobiele AdWords advertenties met een locatie extensie.

Al met al twee zeer informatieve dagen met veel inspiratie voor nieuwe optimalisaties!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon