Sale: from Black Friday till Cyber Monday

10 november 2016

Aanstaande 25 november is het weer zover: Black Friday. Waar deze dag na Thanksgiving ooit begon als dé dag van het jaar waarop Amerikanen voor een prikkie kerstinkopen doen, is dit fenomeen in inmiddels veel landen uitgegroeid tot één groot koopjesfestijn dat het hele weekend duurt. Op de maandag erop, ook wel bekend als Cyber Monday, worden de restanten van dit weekend vaak nóg verder afgeprijsd. Doet u als (web)winkelier mee aan dit evenement?

Extra inkomsten voor (web)winkels

Waar de Amerikanen op Black Friday ’s ochtends al – of beter gezegd, ’s nachts – voor de deuren van winkels staan te wachten om koopjes te kunnen bemachtigen, heeft deze dag in Nederland meer weg van een online sales event: een shoppingweekend dat op vrijdag begint en afsluit met een knaller van een maandag, waarop de laatste kansjes voor spotprijzen over de (online) toonbank gaan.

Black Friday 2015: het succes

Volgens Blackfridaynederland.nl was 2015 hét jaar waarin dit evenement echt doorbrak in Nederland. Zo merkte Zanox op dat bijna de helft van de Nederlandse adverteerders in hun netwerk wel een Black Friday actie hadden, waarmee een groei van 120% in verkopen werd gerealiseerd ten opzichte van het jaar 2014!

Doet u mee?

Wij zouden Happy Idiots niet zijn als wij niet razend enthousiast zouden worden van dit online fenomeen. Doet u mee aan dit online event? Wij wensen u veel succes.. en hebben alvast wat tips voor u.

Tips

  • Grijp uw kans. Google Trends kunt u een duidelijke toename zien in het zoekvolume op de termen ‘Black Friday’. Het zoekverkeer is in de afgelopen jaren vervijfvoudigd. Niet meedoen is dus een misser.
  • Black Friday is, ondanks de toename in zoekvolume, in Nederland nog niet zo bekend als in Amerika. Kondig de actie daarom aan, bijvoorbeeld met een Black Friday-countdown waarin u alvast een preview geeft van de aankomende sales.
  • U begrijpt: het aantal binnenkomende nieuwsbrieven rijst bij de gemiddelde consument de pan uit. Tijdens Black Friday zal het aantal binnenkomende e-mails nog groter zijn. Besteed daarom extra tijd aan pakkende titels voor uw nieuwsbrieven tijdens Black Friday. Alleen de beste zullen gelezen worden..
  • Niet vergeten: steeds meer aankopen worden – zeker ook tijdens Black Friday – via de smartphone gedaan. Zorg ervoor dat uw webshop mobile-friendly is en snel genoeg laadt. Alhoewel we online geen last hebben van sluitingstijden of wachtrijen, is niets zo vervelend als wachten op een pagina die langzaam laadt.
  • Winkelwagenverlaters terughalen? Natuurlijk! Ook tijdens Black Friday. Spoor uw klanten aan om alsnog tot een aankoop over te gaan en motiveer ze: ‘je Black Friday aanbieding wacht nog steeds op je’.

Heeft u volgend jaar hulp nodig bij het opzetten van uw Black Friday-campagne? Daag ons uit!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon