To do’s in branded content: een verslag

14 december 2016

Afgelopen dinsdag 13 december was Happy Idiots aanwezig op het branded content event van MWG in de Westerunie te Amsterdam. Tijdens deze themamiddag, waarin de mediawereld centraal staat en specialisten binnen de branche worden geïnspireerd, kwamen de ‘to do’s’ van branded content aan bod.

Met een viertal interessante sprekers werden verschillende invalshoeken van branded (sponsored) content belicht. Steven Jongeneel van Social Embassy verzorgde de vlotte presentatie van de sprekers en zag er tevens op toe dat er gerichte vragen werden gesteld vanuit het publiek.

Jordi van de Bovenkamp: snelheid is key!

Als eerste betrad Jordi van de Bovenkamp, Creative Director bij Boomerang Create, het podium. Met al zijn enthousiasme vertelde hij ons over het belang van snelheid (snel ergens op inspelen), dat volgens hem de voornaamste rol speelt bij het creëren van branded content.

Eén van zijn meest inspirerende voorbeelden was die van het Olympisch Kampioenschap van windsurfer Dorian van Rijsselberghe, waarbij razendsnel gehandeld moest worden om de broer van Van Rijsselberghe in maar liefst 48 uur tijd naar Rio de Janeiro te halen. Het idee – dat op het allerlaatste moment werd bedacht – moest Samsung en Heineken op een slimme manier met elkaar verbinden. En dat lukte! Voor de voor ogen van een bomvol Holland Heineken House werd op het juiste moment een aantal rake, emotionele beelden geschoten. Waarom dit last-minute idee een succes kon worden? Volgens Van de Bovenkamp omdat er geen honderden schakels tussen bureau en klant zaten. In slechts 7 minuten tijd moet er geschakeld en akkoord gegeven kunnen worden op een creatie.

Een mooi ander perspectief van snelheid is de manier waarop consumenten content snacken, met door hem benoemde ‘thump-stopping-powerrrr’ zitten mensen in de trein als een bezetene door hun timelines te scrollen, tótdat ze die ene waardevolle boodschap voorbij zien komen en hier hun duim voor stilhouden om deze uiting tot zich te nemen.

Snelheid is dus echt key, vanuit vrijwel alle oogpunten. Aldus Jordi van de Bovenkamp.

boomerang

Jordi’s to do’s en to-de-le-doki’s. (De foto’s zijn wat onscherp, maar we wilden deze toch graag met je delen). 

Jet Labrie: recht uit de praktijk

Jet Labrie, Consultant Corporate Communications bij DAS, kwam als tweede spreker het podium op. Met de succescase ‘Recht uit de praktijk’ heeft DAS onlangs de Grand Prix Content Marketing Award gewonnen voor beste B2C-contentstrategie. Recht uit de praktijk is een onlinecampagne op AD.nl waarin waargebeurde verhalen uit de juridische praktijk van DAS centraal staan. Elke week vertelt een jurist over een zaak die hem of haar het meest is bijgebleven. Het doel? Lezers laten zien welke juridische risico’s ze dagelijks lopen en hoe DAS kan helpen om conflicten te voorkomen óf op te lossen. Het geheim van het succes achter deze campagne? Waargebeurde, begrijpelijke verhalen, gepresenteerd op een aantrekkelijke manier: van nieuwsberichten – waarbij DAS de vrijheid krijgt om deze zelf te schrijven – tot polls en video’s. Uiteraard op een slimme en doordachte manier aangescherpt en aangejaagd door gespecialiseerde bureaus Brandwebbing en Ride.  Want ook dat is ‘key to success’: een optimale samenwerking met je partners!

2016-12-14-PHOTO-00001110

Leermomentje

Dat do’s en don’ts van branded content je niet op een presenteerblaadje kunnen worden aangereikt bleek wel na deze eerste twee presentaties. De do’s en don’ts van Labrie en Van de Bovenkamp waren precies tegenovergesteld – net als de kern van deze twee bedrijven overigens. Leermomentje: de perfecte contentstrategie? Puur afhankelijk van de identiteit van jouw bedrijf!

Doggers & Clement: doelgroep en platform

Afbeelding1

Als laatste kwamen concullega’s Robert Doggers (Strategy Director bij Yune) en Arthur Clement (General Manager bij Tiny Riot!) aan het woord. Beide heren hadden een eigen visie op het inzetten van branded content. Maar wat vooral naar voren kwam was dat de gebruiker centraal hoort te staan bij branded content, dit zien we veel binnen ons vakgebied.

Doggers en Clement gaven ons nog een lijstje met do’s en don’ts mee, waaruit we de volgende punten meenemen:

  • Do’s:
    • Doelgroep en platform zijn uitgangspunt.
    • Pas je aan op beschikbare data.
  • Don’ts:
    • Samenwerking die géén waarde oplevert voor owned kanalen.
    • Eerst distributie en dan pas creatie.

Uiteindelijk kwam ter sprake dat branded content veel verschillende definities kent. De drie sprekers zijn het er in elk geval over eens dat het draait om het communiceren van zogenoemde ‘zachtere’ waardes rondom een merk. Kortom: het meegeven van een verhaal rondom een product of merk. Superbelangrijk!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon