Trend Event Digital Storytelling

24 september 2015

Hoe verleid je je doelgroep met een verhaal? Hoe inspireer en overtuig je deze doelgroep met behulp van storytelling? Dat is het onderwerp wat gisteren centraal stond op het jaarlijkse Trend Event van Lectric, opleider op het gebied van online marketing en communicatie. Storytelling: een onderwerp waar wij bij Happy Idiots natuurlijk alles over willen weten. Daarom vertrokken we met een kleine afvaardiging richting de Jaarbeurs in Utrecht, alwaar we drie interessante sprekers kregen voorgeschoteld!

IMG_4225

Een drukbezocht Trend Event gisteren in de Jaarbeurs in Utrecht

Paulus Veltman – “verhalen verbinden mensen”

Met 20 jaar internetervaring is Paulus Veltman een autoriteit op het gebied van online innovatie en social media. Hij is een veelgevraagd spreker en dat konden we merken: Paulus bleek een inspirerend spreker met een heldere boodschap. Wat hebben we geleerd? We vatten het kort voor je samen:

Storytelling: het waarom van verhalen

  • Verhalen verbinden mensen, niet voor niets kent de wereld een rijke verteltraditie.
  • Verhalen worden beter onthouden dan losse feitjes.
  • Verhalen maken de wereld begrijpelijk
  • Verhalen voegen waarde toe, en – heel belangrijk – dragen emotie over!

De structuur van een verhaal

Een verhaal bestaat altijd uit de volgende basiselementen:

  1. Boodschap: wat is je punt? Wat wil je vertellen? Wat staat er aan de basis van dit verhaal?
  2. Conflict: de gebeurtenissen ‘stapelen zich op’ tot een climax: het conflict.
  3. Karakters: wie staat er centraal in je verhaal?
  4. Plot: het ‘geraamte’ en de structuur van het verhaal.

Empowerment stories

Ontzettend belangrijk om te onthouden: als merk ben je niet de ‘held’ van het verhaal: dat is je doelgroep. Wat ben je de wel? De mentor! Laat je klant zien wat hij of zij kan dankzij jouw diensten of producten. Kortom: laat zien wat je mogelijk maakt!

Een prachtig voorbeeld van een empowerment story van Nike

Een prachtig voorbeeld van een empowerment story van Nike

Concreet: hoe ga je te werk?

  1. Begin met een goed verhaal, uiteraard essentieel!
  2. Vertaal het naar je publiek, maak het persoonlijk en relevant voor ze.
  3. Maak pakkende en deelbare content.
  4. Zorg voor een centraal punt (bijvoorbeeld een website of ladingspagina waarop men terecht kan).
  5. Laat anderen je verhaal doorvertellen & uitbreiden!

Viral video

Tot slot nog een apart kopje over ‘viral video’, waarvan Veltman nog eens extra het belang wilde benadrukken. Hoe maak je zo’n video?

  1. Houd altijd in je achterhoofd: het gaat om het verhaal, niet het product!
  2. Show, don’t tell!
  3. Het hoeft er niet gelikt uit te zien: niet perfect = authentiek!
  4. Help je video over het dode punt heen. Een video gaat niet vanzelf viral dus zorg dat je deze aanjaagt, bijvoorbeeld met Facebook Advertising.
  5. Kies het juiste tijdstip!

Ter voorbeeld: onderstaande video van Domino’s pizza werd gemaakt naar aanleiding van kritiek op de stille elektrische scooters van bezorgers. De video ging compleet viral!

Jeroen Blokhuis – “vertel verhalen die de moeite waard zijn om te vertellen”

Daarna was het woord aan Jeroen Blokhuis: adviseur online communicatie en contentstrateeg. Blokhuis werkt voor opdrachtgevers in zowel de publieke sector als in het bedrijfsleven. In zijn presentatie op het Trend Event ging hij vooral in op manieren om het verhaal uit je organisatie te halen.

Vind je basisverhaal

  1. Leef je in in het verhaal van de klant: wie is je doelgroep? Wat doen zij?
  2. Wat is jouw rol als merk? Kies je archetype (model van Card Jung: ieder merk is terug te herleiden naar één bepaald, herkenbaar archetype’):
archetype

De verschillende archetypes op een rijtje

  1. Naast een archetype kies je een bijpassend plot. Beslis: welk van de 7 typen plots past bij jouw merk en jouw archetype?
  2.  Bedenk tot slot: welke verhalen ken je al? Ken je al voorbeeldverhalen van huidige klanten?

Belangrijk: al deze bevindingen leg je vast, zonder een duidelijke documentatie en strategie ben je nergens! Alle content die je verzamelt ga je vervolgens plotten. Laat je klanten de verhalen vertellen, verhalen die de moeite waard zijn om te vertellen!

Musthaves!

Wat Blokhuis tot slot nog benadrukte was dat een goede organisatie essentieel is. Een duidelijke strategie moet altijd aan je storytelling ten grondslag liggen. Daarnaast is het van belang dat er professionals worden ingehuurd die aangestuurd worden door iemand die aan het hoofd staat en de belangrijke beslissingen neemt. Zonder een duidelijke structuur kom je nergens, zo was zijn boodschap.

Indira Reynaert – “Elk stukje verhaal in transmedia storytelling is een puzzelstukje: jij kiest of (en hoe!) je het neerlegt!”

Laatste spreker van de dag was Indira Reynaert: marketing communicatie specialist en Transmedia Story Producer voor twee internationale filmproducties. Haar presentatie ging over het belang van Transmedia Storytelling: een strategie om het publiek te betrekken bij een merk door verschillende kanalen voor storytelling in te zetten.

Storytelling ontleed

Reynaert vertelt over haar achtergrond in het onderwijs. Duidelijk merkbaar, want middels een aantal complexe modellen probeert ze met ons het fenomeen storytelling te ontleden:

storytelling ontleed

Storytelling ontleed

Kern van het verhaal, storytelling bestaat uit 3 elementen:

  • Story data: personages, uiterlijke kenmerken, eigenschappen etc.
  • Story plots: de keuzes van de hoofdpersoon maken een verhaal bijvoorbeeld tot een ‘quest’, ‘adventure’, ‘escape’ of ‘discovery’.
  • En tot slot de ‘Telling’: de manieren van overbrengen. Denk hierbij aan je verhaal overbrengen via tekst of beeld. Dat kan in de vorm van een boek, maar ook via apps, via mobile, theater of bioscoop: hierin zijn vele mogelijkheden!

De presentatie gaat vooral in op de ‘Telling’: je kiest daarbij niet voor één vorm, maar het verhaal ontvouwt zich via verschillende mediakanalen. Elk kanaal levert daarbij een distinctieve bijdrage aan de totale verhaallijn – die overigens oneindig uitbreidbaar is met allerlei sub-verhaallijnen.

Transmedia Storytelling als creatieve strategie

Het doel van Transmedia Storytelling is het omzetten van emotie in actie en – uiteindelijk – conversie. Een checklist om naast je strategie te leggen:

  1. Heb je doelstellingen en key insights die terug moeten komen in je verhaal bepaald?
  2. Brengt je verhaal emotie teweeg? Ben je in de huid van je doelgroep gekropen om ze te kunnen raken?
  3. Heb je je merk gematcht met een archetype en een plot?
  4. Heb je een ervaring gemaakt?
  5. Werk je met professionals?
  6. En last maar zeker niet least: gebruik je verschillende kanalen om de ervaring te optimaliseren? Een essentieel onderdeel van je Transmedia Storytelling strategie: het publiek krijgt namelijk te maken met steeds complexere informatie en voorzieningen. Je verhaal moet je publiek dus als het ware ‘voeden’ via verschillende kanalen die allemaal iets aan dat verhaal bijdragen en daarmee een optimale ervaring creëren!

Een goede voorbeeld van een sterke Transmedia Storytelling campagne is ‘Pokkie Foetsie’ van Hi:

Van advertising naar ‘brandend film’

Tot slot benadrukt Reynaert de toenemende populariteit van het gebruik van video. Immers, telling = showing! Reclamemakers verworden zo langzaamaan tot filmmakers. Reynearts ziet daarom in de toekomst een speciale rol weggelegd voor de ‘branded film’. Hieronder een voorbeeld van een branded film: ‘Reincarnation’ door Karl Lagerfeld voor Chanel:

Conclusie

Trend Event Ditgital Storytelling was een inspirerende middag die ons de nodige handvatten gaf om:

  • Te inspireren en overtuigen met stortytelling.
  • Met vertellen en visualiseren alles voor elkaar te krijgen.
  • De doelgroep te verleiden en aan te zetten tot kopen!

We kijken nu al uit naar het volgende Trend Event!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon