Verslag: Happy Idiots bezoekt DMexco 2016

20 september 2016

Op woensdag 14 en donderdag 15 september vond de jaarlijkse editie van Dmexco plaats in Keulen, Duitsland. Uiteraard wilden wij dit evenement niet missen en ging het displayteam op 15 september in alle vroegte op op pad om op de hoogte gesteld te worden van de nieuwste digitale marketingtrends en ontwikkelingen. Display marketeers Amber van der Donk en Jaimy Vincentie doen verslag.

DMexco 2016

Bron: DMexco.de

Wat is DMexco?

DMexco (Digital Marketing Exposition & Conference) is één van de grootste evenementen op het gebied van digitale marketing. Dit jaar werden er zo’n 30.000 bezoekers verwacht, maar uiteindelijk bleek dit aantal ruim te zijn overtroffen en wandelden wij tezamen met zo’n 50.000 andere geïnteresseerden door de beurshallen. De bezoekers kwamen uit zo’n 100 verschillende landen, allemaal nieuwsgierig naar de nieuwste digitale trends en ontwikkelingen. Deze informatie kon vergaard worden bij welgeteld 800 exposanten in drie kolossale beurshallen. Alle wereldspelers waren aanwezig en op het programma stonden namen als Google, Adobe, Facebook en Spotify. Naast een uitgebreid ‘assortiment’ van verschillende exposanten was er ook de mogelijkheid om aan te sluiten bij diverse interessante workshops en seminars.

Let’s go!

Wij als displayteam werden bij binnenkomst direct compleet overrompeld door de grootte van het evenement.
Het was voor ons de eerste keer dat we bij DMexco aanwezig waren en we bleken achteraf ook echte groentjes qua planning en organisatie van de dag. Overal waren stands te zien die leken op compleet uitgebouwde en über-moderne kantoorruimtes en álles leek ons even interessant.DMexco 2016 3 Grote logo’s, felle kleuren en flitsende verkopers trokken ons van hot naar her. Uiteindelijk hebben we alle hallen doorlopen en een selectie gemaakt van de partijen die ons het meest interessant leken voor de displaybranche. Gevolg: een hele berg informatie die we hebben vergaard dankzij interessante, persoonlijke gesprekken én een grote weekendtas vol gadgets en foldertjes die ons werden toegestopt (we blijven toch Hollanders hé ;-)). Maar nog veel belangrijker was het enthousiasme en de energie voor de online toekomst waarmee we – nog meer dan anders – werden besmet. Graag delen we de opgedane kennis van een aantal partijen waarmee we hebben gesproken en die voor ons de moeite waard zijn om ons nog eens extra in te verdiepen!

Splicky: smooth mobile advertising

Het bedrijf Splicky positioneert zich als Mobile Multiscreen Demand Side Platform,
dat programmatic buying zou moeten vergemakkelijken in DMexco 2016 4de breedste zin van het woord. Mobiel valt niet meer weg te denken uit de customer journey, hierdoor ontstaan er steeds meer bedrijven die zich alleen nog maar richten op de mobiele inkoop van advertenties middels het Real-Time-Bidding principe. Alle welbekende publishers zijn aangesloten, zoals Doubleclick ad exchange, Rubicon, Improve Digital en AppNexus. Daarnaast zijn ook alle gewenste targetingmogelijkheden voorhanden. Denk hierbij aan het targeten op type device, operating system, locatie, wifi-verbinding, site URL’s, categorieën en uitlevering op basis van een tijdsinterval.

Splicky biedt marketeers een Real-Time-Advertising (RTA) technologie, die mobile programmatic buying biedt op basis van CPM, CPC, (re)targeting op mobiele websites, in-app advertenties, digital out of home (DOOH) en connected Tv’s (CTV).

Facebook Atlas: cross-everything solution

‘People based marketing’: tegenwoordig gebruiken we meerdere apparaten gedurende de dag, zodat we te allen tijde, overal ter wereld online kunnen zijn. Voor ons als marketeers is dit een grote kans om advertenties te kunnen tonen, echter is het onze uitdaging om op het juiste moment, de juiste boodschap te vertonen tijdens de customer journey. Het gedrag van de gebruiker wordt vastgelegd in een cookie, die bepaalt welke advertentie er getoond gaat worden. Echter werken cookies niet cross-device; feitelijk ben je met 3 apparaten niet 1, maar 3 personen. Oftewel: cookie-based data is in veel gevallen nog inaccuraat. In de ideale situatie wordt het product op het juiste moment, op het juiste apparaat getoond. Weet je dit te bewerkstelligen, dan zal je zien dat je ROI flink toeneemt. Hier komt de kracht van Facebook Atlas om de hoek kijken: “We extend people-based marketing beyond Facebook, wherever your audience goes online. Built for today’s multi-device, online/offline world, Atlas helps you target, measure and optimize your campaigns with greater impact.”

Wat houdt dit in voor marketeers? Atlas gaat zich als meetinstrument positioneren, dat meer inzicht moet gaan geven in campagneresultaten cross-everything. Wij zijn zeer benieuwd!

DMexco 2016 2

Bron: DMexco.de

Improve Digital: de 10 geboden van Programmatic Sales

Van alle folders, boekjes en visitekaartjes sprong Improve Digital eruit. Waarom? Omdat ons oog viel op de 10 geboden van Programmatic Sales:

  1. Benader de markt ruimdenkend.
  2. Investeer vanuit een langer termijnperspectief.
  3. Vergeet nooit het menselijke aspect van programmatic.
  4. Zoek je kopers, waar ze zich ook bevinden.
  5. Programmatic is premium.
  6. Laat je producten zichzelf verkopen.
  7. Maak gebruik van bestaande consumentenlearnings die voor jouw campagne werken.
  8. Wacht niet op de markt, bepaal zelf je markt.
  9. Onthoud dat technologie enkel een tool is.
  10. Kies je partners secuur.

10 programmatic geboden die wat ons betreft dicht bij de waarheid liggen. Hier worden deze 10 programmatic-geboden nog eens uitgebreid toegelicht. Doe er je voordeel mee!

Programmatic audio door Spotify

Of je nu thuis of onderweg bent: ons dagelijks leven en online gedrag raakt steeds meer met elkaar verbonden door een ruim assortiment aan apparaten. De timing van het overbrengen van jouw visuele boodschap is hierbij essentieel, maar ook ‘spraak’ zal in dit proces een steeds grotere rol gaan spelen. Je vraagt je telefoon om een taxi of je beste vriend te bellen, het laatste nieuws voor te lezen of je favoriete nummer af te spelen in je auto. In een spraakgestuurde wereld gaat audio de komende jaren heel groot worden, onder andere ook om relaties met klanten te onderhouden. Spotify speelt hier slim op in door als eerste haar medium vrij te geven voor geautomatiseerde inkoop van audioplaatsingen.

De muziekgigant heeft inmiddels al deals gesloten met Rubicon Project, The Trade Desk en AppNexus om haar inventory beschikbaar te stellen voor de online veiling. Deze plaatsingen kunnen ingekocht worden middels het Real-Time-Bidding principe in Private Market Places (PMP’s). Dit houdt in dat adverteerders nu gebruik kunnen maken van audiofragmenten en deze kan laten afspelen voor luisteraars. Dit is een extra uiting naast de bestaande display- en video-advertenties.

DMexco 2017: here we come!

Al met al blijft de online markt zich continu ontwikkelen, wat ons werk elke dag uitdagend en afwisselend houdt. We zien deze ontwikkelingen graag tegemoet en kijken ernaar uit om met nieuwe tools aan de slag te gaan waarmee we onze klanten nog beter kunnen helpen met het bereiken van de door hen beoogde doel. Oftewel, DMexco 2017: here we come!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon