Zanox Expert Day 2015 – Game Changers

6 oktober 2015

Vrijdag 2 oktober organiseerde Zanox in Amsterdam de 13e editie van de Expert Day. Deze editie stond in het teken van GAME CHANGERS. Vroeger was het online speelveld, en daarmee het bereiken van de consument, overzichtelijk. Tegenwoordig is iedereen altijd en overal connected en is er een grote hoeveelheid informatie online beschikbaar. Hierdoor wordt de consument steeds slimmer en vooral kritischer. Tijdens het evenement staat centraal hoe wij, als publishers of adverteerders, kunnen inspelen op de kansen die dit nieuwe speelveld biedt.

Where the magic happenszanox1

‘Wie houdt er van verandering?’, was de vraag waar het evenement mee van start ging. Huiverig staken een aantal mensen hun hand omhoog. Een perfect bruggetje om het onderwerp van de dag aan te kaarten; verandering. Het is belangrijk om eens in de zoveel tijd uit je comfort zone te stappen, je dagelijkse routine te doorbreken. Wees nooit bang van iets nieuws, leer van je fouten en geef nooit op! De wereld is van jou en alles is mogelijk. Geen excuses. Verandering is een uitdaging die nieuwe deuren voor je opent.

Raymond Klompsma – “give a sh#t!”

De meeste mensen die een vakantie boeken hebben keuzestress, en als uiteindelijk de bestemming is gevonden, wordt deze ‘kapot gegoogled’. Zo blijft er niets meer over om te ontdekken en zie je nooit waar de magie zich bevindt. De jonge, online reisorganisatie srprs.me heeft hier een oplossing voor bedacht. Medeoprichter en eigenaar van dit unieke concept, Raymond Klompsma, gaf tijdens zijn keynote inzicht in het doen en laten van zijn bedrijf.

zanox2Voor wie nog niet bekend is met het concept srprs.me, hier een kleine samenvatting:

Srprs.me boycot keuzestress en gerecyclede vakanties. Ze willen dat je een unieke, spontane, avontuurlijke vakantie ervaart. Niet een reis die precies hetzelfde is als die van je oudtante of collega. Dit realiseren ze door je vakantie te boeken, zonder dat jij weet waar je naar toe gaat. Ze regelen een toffe bestemming, de vlucht en de accommodatie. Dit baseren ze op het thema dat je zelf kiest. Ook kan je voorkeuren aangeven en plekken waar je absoluut niet naar toe wilt. Een week van te voren krijg je op jouw persoonlijke pagina het weerbericht van je bestemming te zien. Ook komt de postbode de kraskaart brengen met daarop de tijd waarop je op het vliegveld wordt verwacht. Eenmaal daar aangekomen kras je de code open. Deze voer je op je mobiel of tablet in en zo ontdek je jouw vakantiebestemming. Verdere informatie over de vlucht en accommodatie ontvang je via de mail. Een goed georganiseerde srprs dus!

Srprs.me is een perfect voorbeeld van uit je comfort zone stappen. Door de klant toch een veilig gevoel te geven, zorgt Raymond voor de beste kwaliteit. Volgens hem zorgt een goed product + de juiste customer experience voor een booming business. Wanneer beide componenten niet voldoende kwaliteit bevatten, zal je bedrijf nooit groeien. Raymond geeft als voorbeeld de Disney film Frozen. Deze film zit kwalitatief perfect in elkaar. Een slechte film zal nooit 6 miljoen prinsessenjurkjes verkopen.

De les die Raymond ons mee wil geven heeft te maken met hart voor je werk hebben. ‘Give a sh#t!’ zegt hij luid en duidelijk. Geef om je klanten, want zonder hen zou jij geen succesvol bedrijf hebben. Haal alles uit je service, doe eens een stap verder of werk een uurtje langer. Door op deze punten te scoren, onderscheid je je van je concurrenten. In combinatie met vertrouwen en doen waar je van houdt, zal je je bedrijf tot een hoger niveau kunnen tillen.

Raymond is een inspirerende, praatgrage man. Hij weet je ontzettend enthousiast te maken. Na zijn keynote hoorde ik verschillende mensen hun toekomstige srprs.me vakantie bespreken. Missie geslaagd!

Round tables

Het tweede deel van het evenement bestond uit round table sessies. Tijdens deze sessies werden een vijftal trends en ontwikkelingen behandeld. Hiervoor kon je je voorafgaand aan het evenement online inschrijven. Zanox wil zo inspelen op de continu veranderende online wereld.

Content marketing

De eerste sessie waar wij bij aan mochten schuiven ging over Content Marketing. Ilse van den Berg, Accountmanager bij Zanox, liet ons eerst 5 impressies die wij hadden bij Content Marketing opschrijven op post-its. Uiteindelijk zijn deze minimaal gebruikt, want het gesprek leek niet stil te vallen. De discussie ging vooral over verdienmodellen die de adverteerders hanteren; CPC, CPS of een fixed fee. De meningen over welke het meest passend zou zijn, waren verdeeld. Er is jammer genoeg, mede door tijdgebrek, geen conclusie uit de discussie gekomen. Daarentegen was het wel verfrissend om de kijk op deze kwestie vanuit andere adverteerders en publishers te zien.

Mobile

Liesbeth Coopmans, Senior Publisher Development Manager van Zanox, heeft ons de nieuwste ontwikkeling op gebied van mobiel gepresenteerd. Helaas kregen we alleen relevante informatie te zien gebaseerd op cijfers uit de UK. Hier is affiliate anders opgebouwd dan in Nederland. In de UK maken ze bijvoorbeeld veel meer gebruik van kortingscodes en cashback publishers. Desalniettemin was het interessant om te zien hoe hard mobiel groeit en geven de cijfers van de UK inzicht in waar de trend in de Benelux naar toe gaat. Niet alleen het gebruik, maar ook de sales via dit device zullen groeien. Adverteren op mobiel is dus een grote kans die adverteerders zeker moet gaan grijpen. Liesbeth geeft nog een aantal tips om mobiel adverteren zo efficiënt mogelijk te maken:

  • Maak transparant wat het percentage mobiel verkeer is;
  • Houd rekening met je mobiele SEO;
  • Goed werkende publisher types voor mobiel zijn vooral vouchercodes, cachback en e-mail publishers;
  • Call me now integratie voor complexe producten is een aanrader;
  • Evenals geoptimaliseerde datafeeds voor mobiel;
  • Let op tijdstippen voor mobiel gebruiker!

Na nog een gezellige borrel was het tijd om het mooie Amsterdam weer te verlaten. De inspirerende woorden van Raymond en de informatie van de table sessies hangt nog in ons achterhoofd. Happy Idiots is ready to change the game!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon