Zanox Expert Day 2016

18 oktober 2016

Zanox, de Europese en Nederlandse marktleider in performance marketing organiseerde op 14 oktober de ‘Zanox Expert Day 2016’ in het Tobacco Theater te Amsterdam. Het thema waar het deze dag om draaide was ‘Sharing Economy’. Het programma bestond uit vier keynote speakers met elk een eigen verhaal en kijk op dit onderwerp. Het gezamenlijke doel van deze speakers was om ons te inspireren en bewust te maken van de veranderende economie, die steeds meer een deeleconomie aan het worden is. Het programma werd afgesloten met een surprise act, gevolgd door de befaamde netwerkborrel van Zanox. Redenen genoeg om een aantal teamleden van Happy Idiots af te vaardigen naar Amsterdam. Stagiair Niels van Willigen doet verslag van deze dag.

Here we go!

Geheel in lijn met het thema gingen affiliate specialist Jolien, online marketeer Sven en stagiair Niels met het openbaar vervoer naar het Tobacco Theater in Amsterdam. Door de zorgvuldige planning van Jolien arriveerden we ruim op tijd op locatie, waar we voorzien werden van een naambadge en een drankje.

Om de middag luchtig en een beetje nuchter te houden werd het programma gehost door stand-up comedian Tom Sligting. De oplettende lezers onder ons hebben nu natuurlijk al in de gaten wat de eerdergenoemde ‘surprise-act’ inhield. Na een korte speech van Zanox‘ Managing Director Lauri Kööp ging het programma dan toch echt van start met de eerste spreker!

Zanox Expert Day 2016

Harmen van Sprang – ShareNL

De eer was aan Harmen van Sprang om de spits af te bijten deze dag. Als co-founder van ShareNL werkt Harmen samen met start-ups, bedrijven, gemeenten en overheden in Nederland én het buitenland om zijn expertise over de kansen en uitdagingen van de deeleconomie te delen. Vol met enthousiasme en passie sprak Harmen over de mogelijkheden van sharing. Jong geleerd is oud gedaan, want als kind leren we namelijk al vroeg: samen spelen, samen delen! Dit principe verwatert echter een beetje naarmate we ouder worden. Is het voor iedere consument bijvoorbeeld nodig om een auto te hebben wanneer deze 90% van de tijd stilstaat? Of een boormachine te bezitten die je misschien twee keer per jaar nodig hebt? Of wanneer je van koken houdt, hoe leuk is het dan als je die kookkunsten kunt delen met je buurtgenoten?

Tegenwoordig ontstaan er meer en meer platformen om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Met de technologie van vandaag gebeurt dit in de vorm van apps waarbij het essentieel is dat deze zo makkelijk mogelijk in gebruik zijn. Denk hierbij aan Snappcar om je auto te verhuren, Peerby om je boormachine (of een willekeurig ander gebruiksvoorwerp) uit te lenen, of Thuisafgehaald om maaltijden te delen voor een kleine vergoeding. Inderdaad: delen hoeft natuurlijk niet altijd gratis. Wanneer je je auto uitleent is het meer dan normaal om een vergoeding te vragen voor benzine/afschrijving. De essentie van de sharing economy is 3x S: social, sustainable & saving money. Het delen met elkaar zorgt er inderdaad voor dat je geld bespaart. Daarnaast doe je door te delen nog leuke contacten op in de buurt! De deeleconomie is echter ook iets wat bedrijven niet kunnen negeren. Zij zullen hierop in moeten spelen door wellicht hun producten beschikbaar te stellen voor gebruik tegen een vergoeding, om zo niet achterop te raken in de sharing economy.

sharing economy

Bert van Son – Mud Jeans

CEO Bert van Son vertelde het verhaal van Mud Jeans. Het concept draait om het leasen van jeans. Nadat je aangemeld bent bij Mud Jeans, heb je de mogelijkheid om een jeans te leasen voor € 7,50 per maand. Vind je de jeans na een jaar niet meer mooi? Dan stuur je hem terug naar Mud Jeans en kies je aan andere uit! Het mooie aan de Mud Jeans is dat ze helemaal van gerecycled katoen zijn. Na het zien van de ‘how-it’s-made video’ van de Mud Jeans stond ik versteld van hoeveel erbij komt kijken om zo’n jeans te recyclen! Naast het feit dat sommige geretourneerde jeans gerecycled worden, zijn er ook jeans die op een andere manier een tweede leven worden ingeblazen. De scheuren worden gefixt met patches, waardoor de jeans weer prima mee kan. De persoon die de broek heeft teruggestuurd wordt gevraagd om hier een aantal verhalen bij te sturen die de jeans hebben meegemaakt. Deze verhalen worden vermeld op het moment dat de jeans weer aan zijn volgende eigenaar wordt geleased. Klaar voor een nieuwe eigenaar, op naar nieuwe avonturen!

Rick Curé – Shoppable & Jeroen Vizir – Hearst

De samenwerking tussen Shoppable en Hearst is in mijn ogen het onderwerp met de grootste link naar ons vakgebied. Rick Curé vertelde als een van de oprichters van Shoppable over hoe het bedrijf tot stand is gekomen. Shoppable is een tool voor publishers waardoor zij een webshop kunnen integreren in hun website. Met deze tool kunnen ze precies selecteren welke producten ze wel en niet in deze webshop aan willen aanbieden. Met Shoppable verdient de publisher een commissie over elk verkocht product. Het voordeel voor de publisher is dat deze geen producten op voorraad hoeft te hebben, aangezien deze geleverd worden door de oorspronkelijke aanbieder. Zanox heeft de mogelijkheid geboden aan Shoppable om zich te ontwikkelen tot de tool die het nu is. En in deze hoedanigheid is de samenwerking met Hearst ontstaan.

Jeroen Vizir is ‘Director Digital’ bij Hearst magazine. Hearst magazine ken je misschien van titels zoals Cosmopolitan, Elle, Esquire, Mens Health, Harper’s Bazaar (de lijst gaat nog wel even door). Ook Jeroen vertelde over de ontwikkelingen die Hearst vanaf het begin heeft meegemaakt. Nadat het bedrijf door de jaren heen verschillende malen gepoogd heeft om succesvol in de e-commerce te stappen, kwam naar voren dat de kern van het bedrijf draait om het schrijven van content. Dat is de kracht van Hearst. Bij de samenwerking met Shoppable blijft Hearst bij haar corebusiness en wordt de e-commerce geïntegreerd met Shoppable. Een kanttekening van een dergelijke samenwerking is dat op deze manier Hearst afhankelijk blijft van een andere partij wanneer het gaat om e-commerce. Daarnaast kunnen ook andere partijen gebruikmaken van het Shoppable concept, waardoor de uniciteit van de shops aangetast zou kunnen worden.

Shana Smeets – BlaBlaCar

Shana Smeets is ‘Country Manager Benelux’ voor BlaBlaCar, een community waarin mensen met vrije plaatsen in de auto in contact kunnen komen met mensen die op zoek zijn naar een lift. Het merendeel van de bestuurders zit vaak alleen in de auto, dus waarom zou je de auto niet delen met mensen die toch dezelfde kant op moeten? Ook in het verhaal van Shana was de 3x S van toepassing. Samen reizen is duurzaam. Sinds de introductie van BlaBlaCar heeft het platform gezorgd voor een besparing van 1000,000 ton Co2-uitstoot. Naast het besparen op Co2-uitstoot besparen de bestuurders ook geld, door de benzinekosten te delen met de overige passagiers. Maar het leukste aspect in de ogen van de countrymanager Benelux is waarschijnlijk nog wel het sociale aspect. Bij het aanmelden van de rit kun je aangeven of je het liefst stil in de auto zit en geen gesprekken wil voeren met je passagiers, of dat je een kort gesprekje wel op prijs stelt (bla), of dat je een leuk gesprek wil voeren (blabla), of dat je enorm veel van kletsen houdt (blablabla). Achteraf kunnen de gebruikers elkaar beoordelen op verschillende aspecten. Door deze feedback bouw je een reputatie op binnen de community. Deze reputatie is bevorderlijk voor het onderlinge vertrouwen, want het kan soms best spannend zijn om bij een totale vreemde in de auto te stappen. Echter volgens Shana, is de eerste keer het spannendst en kom je er vervolgens achter dat er een hechte community schuilt achter het platform! De nieuwsgierigheid naar BlaBlaCar is enorm gewekt en ik ben zeker van plan om het in de toekomst eens uit te proberen!

carpoolen

Een lang verhaal kort

Voorafgaand aan de Expert Day had ik verwacht dat er een grotere link zou zijn met het werkveld waarin we ons begeven. Bij Shoppable & Hearst, die wel in dit straatje pasten vond ik het jammer dat deze presentaties weinig op elkaar waren afgestemd. Ze vertelden afzonderlijk hun eigen verhaal waardoor de chemie tussen de sprekers een beetje ontbrak. Na de sprekers was er natuurlijk nog de surprise act! Tom Sligting wist met zijn stand-up comedyshow Zanox op een leuke en scherpe manier een (lach)spiegel voor te houden. Hij had zijn publiek al snel op zijn hand en er werd ontzettend hard gelachen in de zaal.

Al met al een geslaagde, inspirerende middag die je toch wel aan het denken zet over de materialistische wereld waarin we vandaag de dag leven. Op welke manier kan ik zelf bijdragen aan deze sharing economy? Naast duurzaamheid en het besparen van geld voerde het sociale aspect misschien nog wel de boventoon. Hierdoor ben ik in ieder geval geprikkeld om een van de voorbijgekomen concepten toch eens uit te proberen!

Bij Happy Idiots doen wij op onze manier ook mee met de sharing economy. Met het schrijven van verslagen en blogposts delen wij namelijk graag onze kennis van ons vakgebied.

Op welke manier draag jij bij aan de sharing economy? Laat het ons vooral weten in de comments!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon