image description

Cross-device

Het oriëntatiegedrag van de consument is de laatste jaren flink veranderd. Er zijn kanalen bijgekomen en ook weer weggegaan. Om voor alle kanalen succesvol internetmarketing in te zetten is het daarom essentieel om goed de customer journey in kaart te hebben. Echter is nog een belangrijkere ontwikkeling die we niet over het hoofd mogen zien: het oriënteren van de consumenten via meerdere, verschillende devices. Dat werkt als volgt:

Voor een aankoop doen veel consumenten inspiratie op. Zij gaan dan vanaf de bank met de tablet op zoek naar allerlei variaties van het betreffende product (of dienst). Wellicht schrijft hij of zij zich daarna in voor een nieuwsbrief om goed op de hoogte te blijven. Deze nieuwsbrief wordt bijvoorbeeld op de smartphone bekeken. De kans dat men daarna ook nog een desktop of laptop gebruikt voor extra informatie is groot – heel groot zelfs. We gaan tegenwoordig dus niet alleen van kanaal naar kanaal, maar ook van device naar device. We noemen dit: ‘cross-device’.
Cross device

Voor elk device de goede boodschap op het juiste moment!

Deze ontwikkelingen zorgen voor een tweetal uitdagingen waar we rekening mee moeten houden. Om de kortste weg naar conversie te kunnen realiseren moeten we zorgen voor:

De juiste boodschap/informatie

De informatiebehoefte van potentiële klanten die zoeken via een smartphone is totaal anders dan die van zoekers op een desktop of laptop. Het is dan ook van groot belang om ervoor te zorgen dat de boodschap, het promotiemateriaal en de content matchen met het device waarmee men op dat moment actief is. Laat een bezoeker bijvoorbeeld veel te lange content zien op een smartphone, of schaal een ‘’normale’’ banner naar smartphone formaat, en deze is snel afgehaakt. De kans op conversie en interactie is dan zeer klein!

De juiste boodschap op het juiste moment

De tweede uitdaging is het herkennen van een bepaald persoon op een device. Er moet namelijk voorkomen worden dat deze persoon continu dezelfde boodschap krijgt te zien op verschillende devices. Dit kan gebeuren wanneer er geen match is gemaakt tussen het oriëntatiegedrag op bijvoorbeeld een smartphone en tablet.

Vanuit het oogpunt van storytelling wil je idealiter steeds verder gaan met het verhaal en de boodschap, om zo langzaamaan naar een conversie toe te werken. Dat doe je bijvoorbeeld door iemand die zich oriënteert via de PC daarna te retargeten op de tablet. Alleen op deze manier kun je optimaal gebruikmaken van cross-device tracking!

Cross-device marketing door Happy Idiots

Bij Happy Idiots verzorgen we voor vele klanten het volledige online marketingtraject. Daarbij kan cross-device marketing en het tracken van de potentiële klant –waarbij het juiste promotiemateriaal op het juiste moment wordt uitgeserveerd – natuurlijk niet ontbreken. Het is voor onze specialisten dagelijkse kost.

Ben je benieuwd hoe het er bij jou voor staat en of alles op de juiste manier gemeten wordt? Wordt je doelgroep al met de juiste boodschap op het juiste moment benaderd? Kortom, heb je jouw online marketingstrategie al op orde? Neem bij interesse in een vrijblijvend kennismakingsgesprek contact op met Joost Engel via 040 30 400 72 of stuur een e-mail naar joost@happyidiots.nl.

Vrijblijvend offerte aanvragen?

We are part of Happy Horizon