Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Elke customer journey is anders, maar die van de klanten in de automotive-branche is pas echt complex. Onderzoek van Google toonde aan dat een klant die research doet naar een nieuwe auto binnen één surfsessie switcht tussen diverse merkenwebsites, één of meerdere reviewsites bezoekt en meerdere algemene zoekopdrachten uitvoert om verschillende aanbieders te vinden van een type auto (een zoekopdracht zoals “beste compacte gezinswagen”). Online actief en zichtbaar zijn is in deze branche dus heel belangrijk en daarnaast moet je als aanbieder dus zowel je merk- en productcampagnes als je concurrentievoordelen op orde hebben. Ben jij een importeur, autodealer, verkoop je auto-onderdelen of ben je actief in de schadeherstelservice? En valt er nog genoeg te halen op het gebied van online marketing? Wil je je conversies opkrikken of is naamsbekendheid je doel? Wij zijn jouw partner in crime.

De uitdagingen van online automotive-marketing

  • Veel concurrentie
  • Merkbeleving speelt grote rol
  • Complexe customer journey
  • Je aanbod is per klant samengesteld, dus iedere keer anders

Profiteer van onze kennis

Alles over online automotive-marketing

Een oriëntatieproces als geen ander

Het oriëntatieproces van de consument in de automotive-branche is als geen ander: lang, met een legio aan touchpoints waarbij merkbeleving en reviews een belangrijke rol spelen. Waar vroeger deze reis in de meeste gevallen begon bij de dealer of in de winkel, begint de reis tegenwoordig juist 2 keer zo vaak online. Met je website als online showroom moet je dus zien in te spelen op de behoefte van jouw doelgroep(en). Besteed je geen aandacht aan online marketing? Dan zul je snel genoeg ondergesneeuwd worden door je concurrenten. Daarom is het belangrijk om in te spelen op de verschillende fases van de klantreis zodat je doelgroep je onthoudt. Voor je het weet gaan ze met je concurrent aan de haal en dat is het laatste wat je wilt, toch?

Zonder strategie ben je nergens

De customer journey in de automotive-branche is dus complex en lang. Des te belangrijker is een ijzersterke strategie! Ken je de klantreis niet op je duimpje en gebruik je daardoor de verkeerde kanalen met misplaatste content? Dan sla je helaas de plank mis. Om dit te voorkomen en structureel succes te boeken zijn er 3 succesfactoren

Organiseer je campagnes

Organiseer je online campagnes zodat je voor ieder type oriëntatie (merk, product of categorie) goed voor de dag komt.

Activeer de beschikbare data

Gebruik eigen data of targetingdata van de advertentieplatformen om consumenten met een aankoopintentie te raken. In deze branche staren we ons niet blind op interesses als targeting, want iemand die interesse heeft in Ferrari’s en Ferrari-onderdelen is misschien uit budgetoverwegingen maar ‘gewoon’ een Opel-klant. Intentiesignalen zijn in dit geval een stuk waardevoller dan interesses. Wij combineren data om de juiste doelgroep te vinden.

Meten = weten

Het activeren van de beschikbare data. Gebruik eigen data of targetingdata van de advertentieplatformen om consumenten met een aankoopintentie te raken. In deze branche staren we ons niet blind op interesses als targeting, want iemand die interesse heeft in Ferrari’s en Ferrari-onderdelen is misschien uit budgetoverwegingen maar ‘gewoon’ een Opel-klant. Intentiesignalen zijn in dit geval een stuk waardevoller dan interesses. Wij combineren data om de juiste doelgroep te vinden.

Leadopvolging

Aanvullend kan ook leadopvolging ervoor zorgen dat consumenten voor jou kiezen in plaats van voor de concurrent. Als het op auto’s en onderdelen aankomt dan vullen consumenten namelijk al snel meerdere formulieren in en laten zij dus gegevens achter. Ga je met ons in zee dan spelen we daar op in, anders kun je wel zwaaien naar nieuwe conversies of leads. Conclusie is: in de automotive-branche zijn de mogelijkheden oneindig! En laten wij, Happy Idiots, nou net een kei zijn in het benutten van deze mogelijkheden.

Automotive-specialisten

Niet iedereen heeft het in zich om zo’n complexe en lange klantreis in kaart te brengen en er vervolgens op in te spelen, maar wij online gekken weten wel van wanten. Wij deinzen niet terug als het eventjes wat moeilijker wordt, wij worden juist alleen maar enthousiaster! Dus laat ons je helpen een sterke online speler te worden in de automotive-branche.

Vragen over online automotive-marketing?

Neem contact op met Heidi Anthonis!
Heidi Anthonis
Heidi Anthonis Strategy director

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!