Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Home Specialismes Branches Retail & shopping

In de retail- & shoppingbranche groeien de mogelijkheden voor online marketing als kool. Maar het moet wel resultaat opleveren! Is je marketingaanpak goed? Dan zie je dit de dag erna meteen terug op je rekening. Er zijn verschillende manieren om dit te bereiken en zo ook bijvoorbeeld met affiliate marketing. Dat is, afhankelijk van je assortiment, geen slecht idee. Ben je actief in een transparante markt waar meer sprake is van productvoorkeur in plaats van winkelvoorkeur? Of is de prijsdruk in je handel zo groot dat je winst creëert door in te zetten op een stijging in je naamsbekendheid? De mogelijkheden zijn oneindig als jij je retailproduct adverteert via verschillende prijsvergelijkers en marketplaces.

De uitdagingen van online retail- & shoppingmarketing

  • Lage marges
  • Conversie naar winkel of webshop
  • Transparante prijzen versus winkelvoorkeur
  • Zichtbaarheid in iedere fase in de klantreis

Profiteer van onze kennis

Alles over online retail- & shoppingmarketing

Groot bereik en brede zichtbaarheid

Als je een boost wil geven aan je conversie of leads, dan is adverteren via een derde partij een goede optie. Enerzijds kun je het je als online retailer niet meer permitteren om afhankelijk te zijn van één platform. Je wilt namelijk een groot bereik en een brede zichtbaarheid. Anderzijds vergelijken consumenten steeds vaker op basis van prijs als ze al een bepaald product in gedachten hebben. Vergelijken via een prijsvergelijker is dan de meest eenvoudige manier. Al is affiliate marketing trouwens niet voor elk product weggelegd, want: hoe unieker je product, hoe minder makkelijk je het kan vergelijken en hoe groter de kans dat de bezoeker voor jouw product kiest.

Latere fase in de customer journey

Je doelgroep is prijsbewust en heeft misschien ook een sterke merkvoorkeur. De bezoekers weten eigenlijk al welk product ze graag willen, maar hopen een betere deal te kunnen vinden. Er ligt dus een groot belang in het laatste deel van de customer journey: de oriëntatiefase zit erop en de stap naar de uiteindelijke aankoop is klein. Hoe overtuigender jij met je product tussen de resultaten pronkt, hoe vaker er doorgeklikt wordt naar je website en hoe groter de kans op een sale of lead. Hoe zorg je er dan voor dat de bezoeker doorklikt naar jou en niet naar je concurrent?

Overtuigen door sterke content

Die basis leg je het liefst al eerder in de klantreis met kwalitatief goede en duidelijke content! Dit kan namelijk zorgen voor winkelvoorkeur, bovenop de productvoorkeur. Het laatste duwtje richting jouw product geef je door middel van sterke content. Informeer over zaken als de betaalwijze en verzendkosten en geef een overzicht van reviews. Dat is super waardevol! Is je service een stuk sneller dan die van de concurrent? Heb je een ijzersterke klantenservice? Omdat de bezoeker van een prijsvergelijker vaak al een product in zijn hoofd heeft, moet je jezelf zien te onderscheiden op basis van dit soort KPI’s met sterke content. Hoe je dit slim aanpakt? Daarbij kunnen wij je helpen.

Lage marges, acceptabele kosten, hoge opbrengsten

Als je marges klein zijn, lijkt online marketing misschien duur. Om ervoor te zorgen dat het je niet alleen geld kost, maar het je ook genoeg oplevert, bepalen we doelstellingen op gebied van maximale Cost per Sale. Samen sturen we zo op een gebalanceerde nettomarge. Op basis van de gestelde doelen, kiezen we geschikte kanalen en we implementeren ook specifieke biedingsstrategieën. Door maatwerk productfeeds te bouwen, kunnen we makkelijk sturen tussen producten in de sale, nieuwe collectie en productgroepen met hogere of lagere marges. We gebruiken naast de mogelijkheden van affiliate- en shoppingplatforms, ook tools als Channable om state-of-the-art shoppingcampagnes te ontwikkelen. Maar niet iedere klant doet zijn aankoop online, want ook in de fysieke winkels worden je producten afgerekend. Om dit effect van online oriëntatie op offline aankopen (ROPO-effect) haarfijn in kaart te kunnen brengen, besteden we veel aandacht aan het inrichten van je metrics. Met een gedetailleerd inzicht in de ROI van je online marketingactiviteiten als resultaat!

Vragen over online retail- en shoppingmarketing?

Neem contact op met Joost Engel!
Joost Engel
Joost Engel Commercieel manager

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!