Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Conversieoptimalisatie

CRO

Terug naar alle specialismes

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Home Specialismes Data & analytics Conversieoptimalisatie (CRO)

Ontvang je al veel gericht verkeer op je webshop of website, maar heb je het idee dat je nog niet voldoende rendement haalt uit deze bezoekers? Wil je de orderwaarde van de gemiddelde bestelling verhogen? Of vraag je jezelf af waarom bezoekers nét op het laatste moment afhaken in het orderproces? Dan is het tijd om een conversieoptimalisatie specialist in te schakelen!

De voordelen van conversieoptimalisatie (CRO)

  • Zorgt voor een hoger rendement uit bestaande websitebezoekers
  • Geeft inzicht in de obstakels van je website
  • Verbetert jouw website met een data gedreven aanpak

Profiteer van onze kennis

Alles over conversieoptimalisatie

Wat is conversieoptimalisatie precies?

Tal van factoren hebben invloed op het gedrag van je potentiële klant. Denk aan de kleur van buttons, de inhoud van content en de usability van de zoekfunctie of het orderproces. Door de prestaties van je website in kaart te brengen en verschillende paginavarianten te testen, achterhaal je welke criteria belangrijk zijn voor jouw bezoekers. Welk gedrag vertonen zij? Wat zijn hun behoeften? En waarom haken ze af? Welke website-elementen verdienen aandacht en hoe gaan we deze pijnpunten aanpakken? Dit hele proces noemen we conversieoptimalisatie: de website zó inrichten dat bezoekers converteren.

Omzetgroei met CRO

Conversieoptimalisatie is een goede manier om meer omzet uit bestaande bezoekers te halen. Omzetgroei kun je realiseren door meer verkeer in te kopen, maar dat kan ook door de pijnpunten van je website op te sporen en deze vervolgens te verbeteren. In het voorbeeld hiernaast leggen we dit uit.

Is conversieoptimalisatie voor iedereen interessant?

In principe wel. Voor elk bedrijf is het natuurlijk goed om de websiteflow te analyseren en pijnpunten te achterhalen. Maar: om te bepalen of het aanpassen van een website-element effect heeft door middel van een A/B-test, moet de website wel voldoende bezoekers hebben. A/B-testen wordt pas interessant wanneer er minimaal 1.000 conversies of 30.000 sessies per maand zijn. Om te bepalen of conversieoptimalisatie voor jouw bedrijf interessant is, gebruiken wij het volwassenheidsmodel hiernaast.

Aanvullende data

Het is gebruikelijk dat bedrijven groeien in het volwassenheidsmodel. Haalt jouw bedrijf op dit moment nog niet het minimale aantal conversies of sessies? Dan helpen we uiteraard ook graag. Ook resultaten die we verkrijgen uit webanalyses, heatmaps en sessie-recording analyses kunnen bijdragen aan het verhogen van jouw conversie.

Ons CRO-stappenplan

Zo optimaliseren we jouw conversie

Fase 1

In fase 1 voeren we een expertreview uit aan de hand van een gedegen stappenplan. We analyseren alle statistieken die voor ons beschikbaar zijn in Google Analytics (of een andere digital analyticstool) en combineren dit met sessie-recordings en heatmaps. Aan de hand van de beschikbare data schrijven we een concreet adviesrapport waarin je alle belangrijke adviezen vindt om het conversieratio van je website te verhogen.

CRO-piramide

We schrijven het CRO-rapport aan de hand van het onderstaande model: de CRO-piramide. We werken in dit rapport van onder naar boven. Op die manier analyseren we obstakels en adviseren we hoe je deze weg kunt nemen.

Fase 2

Als we fase 1 van het conversieoptimalisatie-traject hebben afgerond, beginnen we met fase 2. We gebruiken fase 1 om een lijst te maken van belangrijke A/B- of multivariate-testen. Om testen te prioriteren hanteren wij het PIE-model. Dit doen we door een puntensysteem toe te passen. Kort gezegd beoordelen we de test op potentieel, de mate van impact en het implementatiegemak. Hieruit komt een score. Op deze score baseren we vervolgens de teststrategie.

Fase 3 tot en met 5

Fase 3 tot en met 5 van het volwassenheidsmodel voor conversieoptimalisatie zijn fases waar gevorderde kennis van diverse tools goed van pas komen. Ervaring met en kennis over diverse websites, webshops of apps, maar ook het begrijpen van CRO-tools is een absolute must. In deze fases weegt de data belangrijker dan het onderbuikgevoel en zijn we veel bezig met diverse testen (van klein tot groot). Iedere test rapporteren we afzonderlijk, zodat je developmentpartij dit ook meteen kan oppakken. In deze fases verwachten we van jou als klant dat we zowel met jou snel kunnen schakelen als met de developmentpartij.

Direct aan de slag

Zodra de testresultaten van één van de testen volledig significant zijn, ontvang je van ons een rapport van de resultaten. Hierin vind je ook ons advies naar aanleiding van de resultaten. Je hebt daarmee een rapport in handen dat direct doorgezet kan worden naar je developmentpartij. Een rapport dat als doel heeft de conversie van je website verhogen! Is de eerste verbetering doorgevoerd? Dan kunnen we starten met de volgende test. Dat vraagt om snel schakelen. Een optimale samenwerking tussen klant, developmentpartij en ons is daarom erg belangrijk!

Onze experts

Gecertificeerde dataspecialisten

We zijn partner van VWO, Hotjar en Google Optimize. Daarnaast hebben alle Happy conversieoptimalisatiespecialisten alle kennis in huis om het meeste uit jouw website te halen. Zo zijn zij bijvoorbeeld ‘Google Analytics Certified’.

Dit kunnen we voor je doen

De onderdelen van data & analytics

Meer weten over conversieoptimalisatie (CRO)?

Neem contact op met Ties van Strien!
Ties van Strien
Ties van Strien SEA & CRO specialist

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!