- Home
- Specialismes
- Data & analytics
- Google Tag Manager
Google Tag Manager (GTM) is een handige tool waarmee je scripts op je website plaatst, zonder tussenkomst van je developer. Je stelt zelf tags in om bepaalde data te meten op je website. Denk hierbij aan e-commerce- en trafficdata die je bekijkt in Google Analytics, maar ook conversiedata vanuit Google Ads stel je eenvoudig in. Krijg eenvoudig meer inzicht in het gedrag van je bezoekers: gebeurtenissen zoals kliks op je telefoonnummer of bepaalde call to actions kun je zelf eenvoudig meten en instellen, net zoals formulieraanvragen en contactaanvragen.
De voordelen van Google Tag Manager
Gratis
Overzichtelijk
Veilig en betrouwbaar
Slechts één meetcode op je website
De integratie met andere diensten is eenvoudig
Profiteer van onze kennis
Alles over Google Tag Manager
Waarom Google Tag Manager instellen?
Google Tag Manager is een script dat je eenmalig plaatst op je website. Vervolgens beheer en verstuur je alles vanuit je GTM-account via het script op je website. Met de Google Tag Manager ben je dus minder afhankelijk van je developer als het op data aankomt, maar dit is zeker niet de enige handigheid. We zetten ze allemaal voor je op een rijtje.
Google Tag Manager stelt jou in staat verschillende specifieke variabelen te meten. Denk aan het aantal klikken op een button, de laadsnelheid van een bepaalde subpagina of het aantal keer dan een specifiek formulier is ingevuld. Maar je maakt ook eenvoudig koppelingen zoals remarketing via Google Display Netwerk en de Ads conversiemeting. Vervolgens optimaliseer je je website op basis van die data, met meer resultaat als doel.
Handige functies
Gratis
Net zoals Google Analytics is Google Tag Manager een gratis tool en vrij compleet in zijn mogelijkheden.
Overzichtelijk
Waar er voorheen meerdere losse stukjes code en scripts op je website stonden plaats je er nu slechts één die meerdere tags bevat. Daarnaast kun je in je Google Tag Manager-account overzichtelijk zien welke tags er actief zijn.
Veilig en betrouwbaar
Verkeerd geplaatste code op je website kan ervoor zorgen dat je website niet meer werkt. In Google Tag Manager kun je eenvoudig je codes testen voor deze live te zetten en geeft het programma ook zelf aan als bepaalde code niet in orde is.
Snelheid
Doordat er minder stukjes code op je website staan laadt je website sneller in. Dit maakt zowel je bezoeker blij, als de zoekmachines!
Gemak
Met Google Tag Manager is het makkelijker om data vanuit verschillende tools te verwerken in je website. Denk hierbij aan Facebook-pixels, Hotjar-implementatie, Google Ads-conversions, LinkedIn en vele andere tools. En dat allemaal op één overzichtelijke plek.
Hoe gaan we te werk
Bij de inrichting van je account kun je denken aan:
- Standaard of Enhanced E-commerce, ideaal voor je webshop
- Meten van de voor jou belangrijkste KPI’s op je website
- Implementatie van cookie consent
- Conversiepixels Google, Bing en Facebook
- Cross-domain tracking
Naast het verzamelen van deze data via Google Tag Manager zorgen wij er ook voor dat het goed gemeten wordt in je Google Analytics-account. Lees meer over Google Analytics op onze specialismepagina. Ook verzorgen we trainingen op maat voor zowel Google Tag Manager als Google Analytics voor zowel beginners als gevorderden.
Onze experts
Gecertificeerde data- & analyticsspecialisten
Meerdere Happy-specialisten hebben ervaring met Google Tag Manager en verzorgen de gehele inrichting van je Google Tag Manager-account voor je. We nemen samen je wensen door en op basis daarvan richten we het account in. Ook verzorgen we, als je wil, het contact met je developer zodat deze alles op de juiste manier kan implementeren.