zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Online dashboards

Terug naar alle specialismes

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Daag ons uit!
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Specialismes
  3. Data & analytics
  4. Dashboards

Om inzicht te krijgen in de prestaties van je marketingactiviteiten is het belangrijk dat de juiste persoon, op het juiste moment, toegang heeft tot de juiste data. Een dashboard is hiervoor de perfecte tool en is anno 2019 dan ook niet meer weg te denken uit campagnes. Een dashboard is een overzicht van KPI’s en metrics gesegmenteerd over tijd. En weet je wat helemaal ideaal is? Dat voor online campagnes alle data digitaal beschikbaar is. Hierdoor kunnen wij altijd met gemak een zinvol digitaal overzicht voor jou creëren.

De voordelen van online dashboards

  • Krijg inzicht in je prestatiesKrijg inzicht in je prestaties
  • Stuur bij en verbeter op basis van resultatenStuur bij en verbeter op basis van resultaten

Data en analytics

Profiteer van onze kennis

Alles over online dashboards

Verschillende soorten dashboards

Iedere marketeer die werkt met een digitaal platform heeft te maken met dashboards. Denk aan reports in de Business Manager van Facebook of Custom Reports in Google Analytics. Wij maken een onderscheid tussen platformspecifieke dashboards en overzichts-dashboards waarin we verschillende bronnen combineren om een zo compleet mogelijk overzicht te geven. Bij de opstart van een campagne zijn platformspecifieke dashboards altijd beschikbaar, de overzichts-dashboards vergen meer inspanning om te realiseren.

Plan de campagne

De mogelijkheden van dashboards zijn oneindig, maar dit is dan ook meteen een grote valkuil. Eén van de meest voorkomende fouten bij het creëren van een dashboard is dat je het einddoel uit het oog verliest. Hierdoor voeg je onnodig veel metrics toe waardoor het dashboard een overkill aan data bevat. Niet alle metrics staan in relatie met elkaar, waardoor inzichten onduidelijk zijn en je verkeerde conclusies trekt.

Het is dus superbelangrijk om vooraf een duidelijk plan te hebben zodat je het dashboard uiteindelijk zo effectief mogelijk kan inrichten. Dus, wat is het doel van het dashboard? Voor wie is het dashboard bedoeld? Op welke KPI’s worden campagnes gestuurd? Welke metrics moeten beschikbaar zijn?

Een kijkje in de keuken

De Idiots-werkwijze

Stap 1: wat zijn de exportmogelijkheden?

We kijken eerst of er exportmogelijkheden zijn binnen de verschillende platformen, zoals API-koppelingen of CSV-bestanden.

Stap 2: data opslaan en combineren

Vervolgens kijken we of er een datawarehouse beschikbaar is of dat we misschien gebruik kunnen maken van een tool die alle bronnen met elkaar mapt. Zo maken wij bijvoorbeeld gebruik van een funnel die websitedata combineert met data van externe bronnen.

Stap 3: is de data bruikbaar?

De volgende stap is erachter komen of de data schoon is. Of anders gezegd: is de data bruikbaar voor visualisatie? Vaak doe je dit via SQL queries of regels, afhankelijk van het pakket dat je gebruikt.

Stap 4: het opzetten van het dashboard

En last but not least zetten we dashboards op door middel van visualisatiepakketten met bijvoorbeeld Klipfolio, Tableau, Google Data Studio, etc.

Onze experts

Gecertificeerde data & analytics specialisten

Paul Lenssen

Digital data analyst

Dit kunnen we voor je doen

De onderdelen van data & analytics

Meer weten over online dashboards?

Neem contact op met Paul Lenssen!
E-mail:Telefoon:
paul@happyidiots.nl+31(0) 40 304 0070
Neem contact met ons op
Paul LenssenDigital data analyst

Blog

Relevant blog posts

Wat is BERT en welke invloed heeft dit op SEO?

31 oktober 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.