- Home
- Specialismes
- Data & analytics
- Dashboards
Om inzicht te krijgen in de prestaties van je marketingactiviteiten is het belangrijk dat de juiste persoon, op het juiste moment, toegang heeft tot de juiste data. Een online dashboard is hiervoor de perfecte tool en is anno 2019 dan ook niet meer weg te denken uit campagnes. Een dashboard is een overzicht van KPI’s en metrics gesegmenteerd over tijd. En weet je wat helemaal ideaal is? Dat voor online campagnes alle data digitaal beschikbaar is. Hierdoor kunnen wij altijd met gemak een zinvol digitaal overzicht voor jou creëren.
De voordelen van online dashboards
Krijg inzicht in je prestaties
Stuur bij en verbeter op basis van resultaten
Profiteer van onze kennis
Alles over online dashboards
Verschillende soorten online dashboards
Iedere marketeer die werkt met een digitaal platform heeft te maken met dashboards. Denk aan reports in de Business Manager van Facebook of Custom Reports in Google Analytics. Wij maken een onderscheid tussen platformspecifieke dashboards en overzichts-dashboards waarin we verschillende bronnen combineren om een zo compleet mogelijk overzicht te geven. Bij de opstart van een campagne zijn platformspecifieke dashboards altijd beschikbaar, de overzichts-dashboards vergen meer inspanning om te realiseren.
Plan de campagne
De mogelijkheden van online dashboards zijn oneindig, maar dit is dan ook meteen een grote valkuil. Eén van de meest voorkomende fouten bij het creëren van een dashboard is dat je het einddoel uit het oog verliest. Hierdoor voeg je onnodig veel metrics toe waardoor het dashboard een overkill aan data bevat. Niet alle metrics staan in relatie met elkaar, waardoor inzichten onduidelijk zijn en je verkeerde conclusies trekt.
Het is dus superbelangrijk om vooraf een duidelijk plan te hebben zodat je het dashboard uiteindelijk zo effectief mogelijk kan inrichten. Dus, wat is het doel van het dashboard? Voor wie is het dashboard bedoeld? Op welke KPI’s worden campagnes gestuurd? Welke metrics moeten beschikbaar zijn?
Een kijkje in de keuken
De Idiots-werkwijze
Stap 1: wat zijn de exportmogelijkheden?
We kijken eerst of er exportmogelijkheden zijn binnen de verschillende platformen, zoals API-koppelingen of CSV-bestanden.
Stap 2: data opslaan en combineren
Vervolgens kijken we of er een datawarehouse beschikbaar is of dat we misschien gebruik kunnen maken van een tool die alle bronnen met elkaar mapt. Zo maken wij bijvoorbeeld gebruik van een funnel die websitedata combineert met data van externe bronnen.
Stap 3: is de data bruikbaar?
De volgende stap is erachter komen of de data schoon is. Of anders gezegd: is de data bruikbaar voor visualisatie? Vaak doe je dit via SQL queries of regels, afhankelijk van het pakket dat je gebruikt.
Stap 4: het opzetten van een online dashboard
En last but not least zetten we dashboards op door middel van visualisatiepakketten met bijvoorbeeld Klipfolio, Tableau, Google Data Studio, etc.