Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

E-commercestrategie

Terug naar alle specialismes

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Home Specialismes Online strategie E-commercestrategie

Heb jij met je bedrijf al een webshop, maar heb je het gevoel dat er nog veel te halen valt? Op e-commercegebied zijn er nogal wat knoppen om aan te draaien, dus we kunnen ons voorstellen dat je niet helemaal weet hoe je dat moet aanpakken. Gelukkig weten wij wel van wanten en helpen je dan ook met alle plezier. Het belangrijkste in je e-commercestrategie is om doelstellingen te formuleren die passen binnen de doelstellingen uit je overall businessplan.

De voordelen van een e-commercestrategie

  • Duidelijke KPI's gebaseerd op doelstellingen
  • Conversieverhoging
  • Doorvertaling offline naar online visie
  • Gedetailleerde targeting

Van ‘pure players’ tot omnichannel retailers

Voor veel webshops draait hun hele bestaan voornamelijk om het behalen van zoveel mogelijk online transacties en omzet. Een bijpassende strategie is gericht op kwalitatieve bezoekers, eenvoudige navigatie, conversieverhoging en vergroten van de orderwaarde. In de doelstellingen van bedrijven die naast de webshop ook fysieke winkels hebben, staat niet alleen online omzet centraal, maar gaat het ook om het doorverwijzen van verkeer naar de winkelpunten. Met bijvoorbeeld click&collect of wanneer klanten een adviesgesprek willen voordat ze een product kopen. Wij adviseren en beheren e-commercestrategieën voor zowel ‘pure players’ als aan omnichannel retailers.

Branding versus performance

Veel e-commercemarketeers worstelen in hun strategie met het vinden van de juiste balans tussen het verhogen van de bekendheid van hun webshop (branding) en de focus op verhogen van de omzet (performance). Ben je actief in een prijstransparante markt met veel concurrentie? Of in een nichemarkt waar nog veel marktaandeel te halen is? Samen stellen we eerst een marktanalyse op, zodat we de juiste keuzes kunnen maken. We brengen onder andere in kaart:

Marktpotentieel

Aan de hand van benchmarkdata en analysetools brengen we in kaart hoe groot je omzetpotentieel is, hoe het zoekgedrag naar producten plaatsvindt en hoelang kopers in deze markt met een aankoop bezig zijn van oriëntatie tot aankoop. Mocht het relevant zijn dan stellen we ook een customer journey-map op.

Concurrentiepositie

We inventariseren welke concurrenten actief zijn in de markt. Dat zijn concurrenten die je zelf als concurrent ziet, maar we kijken ook naar welke nichespelers in de branche een deel van de omzet wegkapen waar je misschien niet meteen aan denkt. Naast de organische zichtbaarheid en de advertentiedruk van deze concurrenten, vergelijken we hun propositie met die van jouw webshop. Waar ligt je onderscheidend vermogen? We bouwen de strategie op rondom die klant- en concurrentievoordelen.

Opbouw van assortiment en prijs

Prijs en beschikbaarheid hebben grote invoed op je e-commercestrategie. We zoomen in op verschillende productcategorieën en onderzoeken waar je grootste kansen liggen op basis van prijsniveau, zoekvolume en concurrentiedruk.

Fundament bouwen: Merchant Center, KPI’s en meetplan

Het hebben van een sterk fundament voor je webshop is superbelangrijk en daar besteden we dan ook veel aandacht aan. Want heb je geen ijzersterk fundament? Dan kun je zwaaien naar een efficiënte e-commercestrategie. We richten het Google Merchant Center, waarop je je productaanbod kunt uploaden, (opnieuw) in en kijken samen waar verbeteringen zitten in je productfeed. Zijn alle noodzakelijke productparameters beschikbaar in de feed? Zijn alle velden ook daadwerkelijk gevuld? Afhankelijk van je strategische doelen voegen we customvelden in de feed toe om bijvoorbeeld meer op marge en voorraadinformatie te kunnen sturen binnen het assortiment.

Webshoptraffic

Op basis van de doelen stellen we ook online KPI’s op en vertalen die naar een gedetailleerd meetplan, voor houvast bij het inrichten van bijvoorbeeld Google Analytics, Data Studio, Tag Manager of andere tools die je gebruikt.

Heb je naast een webshop ook fysieke winkels, gebruik dan Google My Business. Steeds meer consumenten hebben een voorkeur voor aanbieders in de buurt, des te zinvoller is het om, letterlijk, met je bedrijf op de kaart te staan. Het gebruik van locatiegegevens in campagnes faciliteren we vanuit dit Google My Business-account. Daarnaast wil je natuurlijk ook inzicht in hoeverre online campagnes bijdragen aan het fysieke winkelbezoek. We richten je e-commerceaccounts zo in dat je het ROPO-effect (Research Online Purchase Offline) kan meten.

Bereik relevante doelgroepen met slimme campagnes

De droom van elke webshopeigenaar is het bereiken van relevante doelgroepen met slimme campagnes. Maar hoe pak je dit aan? We beginnen met de campagneplanning, een standaard en belangrijk onderdeel van je e-commercestrategie. In de campagneplanning kiezen we een mix van kanalen die matcht bij je doelstellingen. De eerste stap is altijd het opvangen van consumenten met een specifieke zoekopdracht via SEO en Search Ads. Meer of minder concurrentie op bepaalde zoekwoorden leidt tot aangepaste campagnestrategieën. We breiden vervolgens de campagnes uit met Google- en Microsoft Shopping-campagnes of sluiten –  als dat past bij je branche – affiliates en marketplaces aan op je campagne.

targeting doelgroep

Gedetailleerde targeting

Wil je eerder in de oriëntatie van de klant zichtbaar zijn, dan voegen we kanalen toe die zorgen voor groei in awareness en consideration, met bijvoorbeeld display-, social media- of YouTube-advertenties. Awareness bij wie? Wie is de bezoeker? Als webshopeigenaar ben je namelijk vast niet met elke random bezoeker even blij. Je investeert mediabudget dus je wil het liefst klanten bereiken waarvan de kans op conversie het grootst is: relevant én kwalitatief verkeer dus. Om hiervoor te zorgen maken we een campagneplan op basis van gedetailleerde targeting. Targeting die een stapje verder gaat dan de standaard demografische segmentatie en zich juist richt op interesses en intentiesignalen van de consument. Deze targetingtaktiek voeren we door in de campagneopbouw en gebruiken we vervolgens om slimme biedstrategieën in te stellen.

Zorgen dat browsen leidt tot aankopen

Hoe zorg je er dan voor dat browsen tot aankopen leidt? In de bouw van je webshop heb je veel aandacht besteed aan een goede technische inrichting van je shop en checkout, maar toch zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Denk aan kleur, microcopy, laadtijd, positie op de pagina, etc. Kleine tweaks kunnen namelijk een groot effect hebben op je omzet. Op basis van de beschikbare historische data stellen we een conversieoptimalisatieplan en roadmap op.

Is technisch alles piekfijn in orde? Dan liggen er nog altijd kansen om bezoekers te verleiden om te kopen. Maak je bijvoorbeeld al optimaal gebruik van ‘persuasive techniques’? Voeg reviews toe, optimaliseer vooraad- en leveringsinformatie en pas lokatieinformatie toe. Heb je grote volumes in websitebezoekers? Dan bespreken we de mogelijkheden die een DMP (data management platform) je kunnen bieden om dynamische content in te zetten per bezoeker.

Ook is er in een strategisch plan aandacht voor de invulling en creatives van de campagne. Slimme ad extentions leveren groei in resultaat op, maar ook de invulling van het aanbod en content zijn belangrijk. Bij duurzame consumptiegoederen met een langere oriëntatietijd bijvoorbeeld, zorgt het toevoegen van een kortingsactie voor een viermaal zo hoge CTR (click through rate)!

Last but not least: vergeet in je e-commercestrategie niet om ook cross- en upsellmogelijkheden te benutten. Het verhogen van de gemiddelde orderwaarde verhoogt je ROAS (return on ad spend) enorm.

Besteed aandacht aan terugkerende bezoekers

Klanten die je al eerder in je webshop hebt gehad, wil je het liefst aan je binden. Als het goed is besteed je in je e-commercestrategie dan ook aandacht aan het verhogen van aankoopfrequentie en terugkerende bezoekers.

Heeft een bezoeker nog geen aankoop gedaan, dan maakt retargeting met dynamische productads zeker kans! En bezoekers die wel al een aankoop hebben gedaan kun je opnieuw benaderen met bijpassende artikelen. Is de aankoopfrequentie niet hoog genoeg om te investeren in herhaalaankopen? Benader dan je kopers om reviews te schrijven en beoordelingen te geven. Zo trek je nieuwe klanten over de streep.

Ook kun je je customer journey vertalen naar een e-mailmarketing- en contentplan, zodat de klanten in je database je niet vergeten voor toekomstige aankopen.

Terugkerende online bezoekers

Dit kunnen we voor je doen

De onderdelen van online strategie

Vragen over e-commercestrategie?

Neem contact op met Riemer Coolen!
Riemer Coolen
Riemer Coolen Managing director Eindhoven

Hoera!

Invest Online gaat verder als Happy Idiots Apeldoorn.

Lees verder

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!