zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Online branding

Terug naar alle specialismes

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Daag ons uit!
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Specialismes
  3. Online strategie
  4. Online branding

Zo’n 15 à 20 jaar terug was je op het gebied van branding beperkt tot je logo, huisstijl, drukwerk en dure kanalen als tv en radio. Nu het online landschap volwassen is, zijn er tal van nieuwe mogelijkheden om je merk meer bekendheid te geven en de aankoopintentie te verhogen. Marketeers starten vaak met online marketing om omzet- en conversiedoelen te behalen: super waardevol! Maar daarmee ga je voorbij aan de opties om ook online je brandingdoelstellingen te halen. Een full funnel online aanpak combineert het beste van 2 werelden: in de upper funnel creëer je bereik en engagement en die contacten volg je op in de lower funnel om een groei in leads en omzet te realiseren.

De voordelen van online branding

  • Bouw aan je merkbekendheidBouw aan je merkbekendheid
  • Verhoog de aankoopintentieVerhoog de aankoopintentie
  • Volg een full funnel-aanpakVolg een full funnel-aanpak

Online strategie

Wat is online branding?

Online branding is het proces waarbij online kanalen worden ingezet om de bekendheid en beleving van een merk of product bij de doelgroep te vergroten. Een proces? Jazeker, want een merk bouw je niet in één contact. Groei in branding en merkbeleving ontstaat doordat je langdurig jouw doelgroep voedt met de juiste emotionele associaties, zodat uiteindelijk de voorkeur voor jouw product of merk ligt.

Wat is de ideale kanaalmix?

Welke kanaalmix je daarvoor inzet, hangt af van de doelgroep die je wilt bereiken en in welke (complexe) branche je actief bent. Hieronder zie je een voorbeeld van een full funnel mediamix die geschikt is voor het bereiken van de doelgroep ‘boodschappers 20-49’.

Targeting bij online branding

Wanneer je online media inzet om bekendheid bij je doelgroep op te bouwen, kun je gebruik maken van zeer gedetailleerde segmentatie. Bouw je doelgroep op op basis van:

  • Socio-demografische kenmerken
  • Geografie
  • Life events
  • Interesses
  • Spiegeldoelgroepen
  • (Aankoop)intentie
  • Speel in op tijdstippen en omgevingsvariabelen

Creatives voor online branding

De opbouw van je creative bepaalt in grote mate het succes van je online brandingcampagne. Maar je komt er niet met alleen een mooie, overtuigende creative. Het eenvoudigweg doorzetten van een tv-spot of corporate video in online advertising kanalen alleen is echt niet the way to go! Optimale targeting, de juiste kanaalmix en de juiste specificatie per kanaal spelen namelijk ook een grote rol.

Geluid op YouTube

Is YouTube een onderdeel van je mediamix? Dan is in 95% van de weergaven het geluid wel hoorbaar en is het gebruik van voiceovers zeker een goed idee. Een 16:9-formaat is de norm, maar zorg ervoor dat je de eerste 5 seconden van je video optimaal gebruikt, zodat ook ‘skippers’ de hoofdboodschap en je merk gezien en gehoord hebben voordat ze wegklikken. Gebruik deze eerste 5 seconden als natuurlijke filter en verleidt je doelgroep om meer te willen weten en te blijven kijken.

Creatives voor display advertising

Kies je voor display advertising? Zorg dan dat je een boodschap creëert die iedereen in enkele seconden begrijpt. Banners hebben minder ruimte voor storytelling, maar werken goed om je naamsbekendheid te boosten. Wil je via bannering een onderwerp op de kaart zetten dat vraagt om meer informatie? Overweeg dan eens native advertising.

Creativiteit + targeting = context

Door zowel de targeting als de opbouw van je creatieve materiaal volledig af te stemmen op de manier waarop consumenten een bepaald platform gebruiken, creëer je context. En hoe beter je boodschap binnen de context van de kijker past, hoe hoger de betrokkenheid is.  Maar hoe pak je dat aan? De samenwerking tussen het mediabureau en je creatieve bureau of afdeling is hierbij superbelangrijk. Bij de totstandkoming van een optimale online brandingcampagne gaan creatieve strategie en mediastrategie namelijk hand in hand. Zo pakken wij dat dus ook aan. Dat doen we samen met ons zusje Happy Cactus óf met een ander creatief bureau waarmee jij al samenwerkt. De samenwerking verloopt dan volgens het geïntegreerde proces hiernaast.

KPI’s bij online branding

Wanneer je online media inzet voor branding is het belangrijk om de resultaten af te meten aan de juiste, vooraf vastgestelde mediadoelstellingen. We beoordelen online media heel vaak op ‘performanceindicatoren’ zoals cost per click, aantal clicks, websitetraffic en online conversie, maar bij een brandingcampagne kiezen we voor KPI’s die passen bij de gebriefte doelstellingen. Een awarenesscampagne meten we aan de hand van gerealiseerd bereik, aantal uitgeserveerde impressies en contactfrequentie. Maar dat is niet alles: online biedt meer indicatoren. We kunnen ook de engagement met de content doormeten en zo een indicatie krijgen van de mate van interesse. Dan meten we hoe lang de video is bekeken (25%, 50% of 75%), hoeveel likes, swipes of shares er waren en hoeveel er door een webpagina is gescrold (25%, 50%, 75% van de pagina bekeken). Afhankelijk van de mate van engagement, plannen we door middel van retargeting een vervolgcontact met een boodschap die is aangepast aan het eerdere kijkgedrag.

Tussentijds optimaliseren

Zoals bij alle online campagnes schuilt een groot deel van het succes in het optimaliseren van de campagne tijdens de looptijd. Zorg voor minimaal 3 varianten van je uitingen, zodat je per doelgroep, per device en per medium kan optimaliseren op de best scorende variant!

Brand Lift study

Wil je de resultaten nog uitgebreider meten? Zowel Facebook als YouTube bieden bij afname van een minimale mediaspend een Brand Lift study aan. Dit is een onderzoek dat meeloopt om de effecten te meten op gebied van stijging in merkbekendheid, merkvoorkeur en aankoopintentie.

De voordelen van online branding ten opzichte van offline branding

  • Kosten: alleen betalen voor daadwerkelijke views en niet op basis van theoretisch bereik. Door regionale inzet ook mogelijk voor kleinere budgetten!Kosten: alleen betalen voor daadwerkelijke views en niet op basis van theoretisch bereik. Door regionale inzet ook mogelijk voor kleinere budgetten!
  • Targeting: gedetailleerde segmentatieopties in combinatie met de online algoritmes voorkomen waste in het mediabudget.Targeting: gedetailleerde segmentatieopties in combinatie met de online algoritmes voorkomen waste in het mediabudget.
  • Optimalisatie: bijsturen tijdens de looptijd van de campagne zorgt voor optimale inzet van het budget.Optimalisatie: bijsturen tijdens de looptijd van de campagne zorgt voor optimale inzet van het budget.
  • Engagement: behalve bereik geven online media inzicht in de mate waarin de kijker interactie met de boodschap heeft gehad.Engagement: behalve bereik geven online media inzicht in de mate waarin de kijker interactie met de boodschap heeft gehad.
  • Meetbaarheid: de effecten van de media-inzet worden veel duidelijker door de mogelijkheden om diverse KPI’s te meten.Meetbaarheid: de effecten van de media-inzet worden veel duidelijker door de mogelijkheden om diverse KPI’s te meten.

Dit kunnen we voor je doen

De onderdelen van online strategie

E-commercestrategie

Heb jij met je bedrijf al een webshop, maar heb je het gevoel dat er nog veel te halen valt? Het belangrijkste in je e-commercestrategie is om doelstellingen te formuleren die passen binnen de doelstellingen uit je overall businessplan.

Lees verder

Vragen over online branding?

Neem contact op met Heidi Anthonis!
E-mail:Telefoon:
heidi@happyidiots.nl+31(0) 40 304 0070
Neem contact met ons op
Heidi AnthonisStrategy director

Blog

Relevant blog posts

3 trends en 4 vuistregels voor het opzetten van campagnes

27 augustus 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.