zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Online leadgeneratie

Terug naar alle specialismes

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Daag ons uit!
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Specialismes
  3. Online strategie
  4. Online leadgeneratie

Vraag jij je ook vaak af hoe je in contact komt met potentiële klanten? Waar je doelgroep zit? En, als je deze vervolgens vindt, hoe je dan de eerste stap zet om het gesprek aan te gaan? Komt dat even goed uit, want wij weten namelijk héél goed hoe je dat moet aanpakken en vinden het nog leuker om anderen daarbij te helpen. Valt er nog veel te halen op het gebied van content, dan past inbound marketing misschien wel perfect bij je doel of wil je juist de kwaliteit van je leadgeneratietraject verbeteren door middel van marketing automation? Samen met jou werken we aan sterke online leadgeneratie, met als resultaat kwalitatieve leads waar je u tegen zegt.

De voordelen van online leadgeneratie

  • Meer vat op de doelgroepMeer vat op de doelgroep
  • Meer leads → meer klanten → meer omzetMeer leads → meer klanten → meer omzet
  • Betere zichtbaarheidBetere zichtbaarheid

Online strategie

Profiteer van onze kennis

Alles over online leadgeneratie

Inbound marketing

Bij inbound marketing ga je uit van je eigen kracht, kennis en kunde door middel van het creëren van structureel zinvolle, sterke en relevante content waardoor de potentiële klant vanzelf naar je toekomt.

Met marketing automation tonen we geautomatiseerd superpersoonlijke uitingen aan de juiste doelgroepen. Je volgt en beoordeelt je leads en klanten aan de hand van hun online gedrag door middel van geautomatiseerde triggers die bepalen wat er met de ontvanger gedaan moet worden.

Ten eerste: wat is leadgeneratie?

Kort gezegd? Het verzamelen van gegevens van potentiële klanten met als doel met hen te kunnen communiceren tijdens het oriëntatie- en aankoopproces. Leadgeneratie wordt veel ingezet in de b2b-markt, bij het werven van donateurs of abonnees of in markten met lange oriëntatiefases. Bij leadgeneratie focus je dus niet op een directe transactie, maar op het identificeren van consumenten of bedrijven die geïnteresseerd zijn in je aanbod.

Herkenbaar?

Een voorbeeld: je scrolt door je favoriete website en je ziet dat je een product kan winnen door het beantwoorden van een prijsvraag. Naast antwoord te geven op deze vraag moet je ook je gegevens achterlaten, zoals onder andere je e-mailadres. Op deze manier verzamelt het bedrijf allerlei gegevens van geïnteresseerden. Dit is één van de zovele manieren waarop leadgeneratie wordt ingezet. De gegevens die je verzamelt kun je vervolgens gebruiken voor e-mailmarketing, telesales, online retargeting of persoonlijke verkoop. Belangrijk is dat je je houdt aan de GDPR-wetgeving.

Welke leads wil je genereren?

Afhankelijk van je branche kunnen de kosten voor leadgeneratie best snel oplopen. Het definiëren van je doelgroep is daarom superbelangrijk. Doe je dit niet of niet goed genoeg, dan kan leadgeneratie je handen vol geld kosten. Je schiet namelijk niks op met het genereren van mensen of bedrijven waar je vervolgens niks aan hebt. Bepaal dus van tevoren welke klanten je wilt bereiken om je doelen te behalen en maak een empathymap voor die doelgroep.  Hierin leg je het profiel vast van je gewenste klant en breng je in kaart wat je doelgroep drijft.

Empathy map

Wat zijn de pains en gains? Welk type informatie en bronnen beïnvloedt je klant? Waar liggen zijn uitdagingen? De informatie uit de empathymap is een mooie basis en geeft je een idee via welke kanalen je je klanten kunt bereiken en met welke boodschap je een lead lospeutert. Met de empathymap als input kun je ook vervolgstappen zetten en een klantreis in kaart brengen. Op welke momenten in de oriëntatiefase breng jij de meeste toegevoegde waarde?

Voor wat hoort wat: bied aansprekende content

Privacy is een hot topic. Een potentiële klant zal dan ook niet zomaar zijn gegevens bij je achterlaten. Is leadgeneratie dan zinloos? Zeker niet! Klanten willen best met je in contact komen, als je ze maar iets waardevols aanbiedt. Voor wat hoort wat. Kies iets dat aan de ene kant waarde levert aan je klant en aan de andere kant bij je merkwaarden en positionering past.

Denk aan…

  • Downloaden van een whitepaper of e-book (als je je als kennispartner wilt profileren)
  • Downloaden van top 5-trends uit je branche of top 5-tips van gebruikers (als je wilt inspelen op de kracht van ‘peer-pressure’)
  • Boeken van een demo of aanmelden voor een webinar (als je de voordelen van product-USP’s wilt overbrengen)
  • Spelen van een online spel of deelnemen aan een online poll of quiz (als je op een luchtige manier voorlichting wilt geven)
  • Afspraak maken voor stylingadvies, het maken van een persoonlijk 3D-ontwerp of een plan van aanpak op maat (als je persoonlijke service wilt bieden)
  • Reserveren van een proefrit of 14-dagen-trial van je product (als je de productbeleving goed wilt overbrengen)
  • Aanmelden voor een open dag, een speciale koopavond of een vip-dag (als je potentiële klanten wilt laten kennismaken met je bedrijf)

Leads kwalificeren voor toekomstig succes

Je database vult zich met leads. Ook met leads die níet uitmonden in een aankoop. In de optimalisatie van een leadcampagne hebben we voor beiden net zoveel aandacht. Door die 2 tegen elkaar af te zetten, kunnen we de optimale Cost per Lead bepalen, de gemiddelde opbrengst per conversie vaststellen en parameters benoemen waarop we de kwaliteit van de leads afrekenen, zodat we kunnen sturen op marketing qualified leads én op sales qualified leads. Het is dus absoluut de moeite waard om ook intern de opbrengsten en gegevens te registreren. Wij bieden een handige tool aan die de kwaliteit van de leads automatisch communiceert aan Google Analytics, zodat we die info kunnen inzetten bij de optimalisatie van de lopende campagnes.

Wees een kanjer in lead nurturing

Diegenen die gegevens achterlaten gaan vaak niet direct over tot een aankoop, maar dit betekent niet dat je die leads maar gewoon in de prullenbak moet gooien. Iedere lead die je binnenkrijgt, verdient het namelijk om zorgvuldig opgevolgd te worden. De grootste valkuil is dat de opvolging vergeten wordt in de waan van de dag. Zonde, want je hebt veel geïnvesteerd in het krijgen van die lead. De oplossing is eenvoudig. Je kunt bijvoorbeeld een geautomatiseerde e-mailflow inrichten voor verschillende type leads en e-mails uitsturen met aanvullende informatie, webinars, animaties of productdemo’s. Ben jij een voorstander van persoonlijk contact? Volg dan bijvoorbeeld iedere week de inkomende leads op met telemarketing. Organiseer je beurzen of seminars? Nodig je nieuwe leads dan ook uit! Daar scoor je punten mee.

Onderhoud, actualiseer, beheer en beveilig je data

Gebruik professionele tools om je gegevens, inclusief alle opvolgacties, te registreren in één centrale database en in te zetten voor opvolgacties. Gebruik je al een CRM-systeem? Bekijk eens welke mogelijkheden die software biedt. Liggen er veel kansen voor opvolging via e-mail, kies dan voor een goede ESP (Email Service Provider) als Clang of Copernica. Geautomatiseerde opvolging van inbound leadgeneratie kan ook via een marketing automation tool zoals bijvoorbeeld Hubspot worden gefaciliteerd. Wil je een 360° profiel van je potentiële klanten samenstellen dan moet je de data uit verschillende bronnen combineren. Hoe je dit doet? Ga voor een DMP (data management platform) zoals Datatricks of Blueconic. Welk systeem je ook kiest, zorg er altijd voor dat je kunt voldoen aan de eisen van de GDPR-/AVG-regelgeving. Nog even een opfrissing nodig van de do’s en dont’s in de privacywetgeving? Lees dan ons blog over deze GDPR-/AVG-wetgeving.

Dit kunnen we voor je doen

De onderdelen van online strategie

E-commercestrategie

Heb jij met je bedrijf al een webshop, maar heb je het gevoel dat er nog veel te halen valt? Het belangrijkste in je e-commercestrategie is om doelstellingen te formuleren die passen binnen de doelstellingen uit je overall businessplan.

Lees verder

Vragen over online leadgeneratie?

Neem contact op met Victor Ribot!
E-mail:Telefoon:
victor@happyidiots.nl+31(0) 40 304 0070
Neem contact met ons op
Victor RibotOnline marketing consultant

Blog

Relevant blog posts

Wat is BERT en welke invloed heeft dit op SEO?

31 oktober 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.