Niet voor alle organisaties is landelijk of zelfs internationaal (goed) gevonden online worden een relevant doel. Een lokale focus is in sommige gevallen misschien veel doeltreffender. Misschien omdat je alleen lokaal actief bent, je een klein SEO-budget hebt of omdat het lokale zoekgedrag anders is dan het landelijke. Ook voor grote adverteerders is een lokale aanpak belangrijk, want consumenten zoeken steeds vaker naar zoektermen in combinatie met ‘dichtbij’ of ‘in mijn buurt’. Deze lokale zoekopdrachten zijn, volgens Google, in 2 jaar tijd vervijfvoudigd. Als adverteerder uit de omgeving krijg je tegenwoordig daarom vaak voorrang. Dus ook voor landelijke spelers met lokale vestigingen is local SEO tegenwoordig een echte must!
De voordelen van local SEO
Vindbaar daar waar je klanten zich bevinden
Meer relevante bezoekers met een hoger conversieratio
Hoger in de zoekresultaten
Profiteer van onze kennis
Alles over local SEO
Wat is local SEO?
Met een lokale focus maak je je website organisch beter vindbaar op lokale zoekwoorden of op generieke zoekwoorden in een bepaalde regio. Maar, wat is dan eigenlijk het verschil tussen een lokaal zoekwoord en een generiek zoekwoord?
- Lokaal: “online marketing bureau Eindhoven”
- Generiek: “online marketing bureau”
We zien tegenwoordig steeds vaker dat mensen zoeken op bepaalde woorden in combinatie met ‘in de buurt’ of ‘dichtbij’. Speel hier met lokale SEO op in door je website en je Google Mijn Bedrijf-account zo goed mogelijk te optimaliseren en te focussen op de regio waarin je bedrijf actief is.
De rol van Google Mijn Bedrijf in local seo
Met een Google Mijn Bedrijf-account, ook wel Google My Business genoemd, toont Google jouw bedrijfsinformatie en een link naar je website in een uitgelichte vermelding. Deze vermelding is op mobiel en desktop terug te zien zoals hiernaast en wordt nog groter uitgelicht in een vermelding van de Knowledge Graph, een vermelding aan de rechterkant van de zoekresultaten op de desktopversie van Google.
Verzamel ook reviews
Binnen je Google Mijn Bedrijf-account kunnen bezoekers reviews plaatsen. Google toont vervolgens de gemiddelde score van die reviews en het aantal. Hiermee laat je de betrouwbaarheid van je website aan bezoekers zien. Daarnaast neemt Google positieve reviews mee in de lokale ranking van je website.
Local linkbuilding
Linkbuilding gebruiken we om de autoriteit van een website te verbeteren. We richten ons hierbij op de relevantie van een website en die koppelen we aan de waarden die de website bevat. Om te groeien in local SEO houden we vast aan een linkbuildingstrategie waardoor de autoriteit van je website groeit in de regio waar je bedrijf actief is. Lokale bedrijvengidsen zijn altijd interessant, maar relevante connecties in de regio kunnen ook superbelangrijk zijn.
Structured data: schema.org markup
Naast het Google Mijn Bedrijf-account kun je ook je contactgegevens uitlichten door middel van structured data, ook wel schema.org markup genoemd. Het type structured data dat je hiervoor kunt gebruiken is ‘Local Business’. Hoe meer data in deze markup, hoe meer informatie Google krijgt om weer te geven in de SERP’s. Op deze manier leert Google veel over je bedrijf wat een positieve invloed heeft op de lokale vindbaarheid van je website.
|
|
Onze experts
Gecertificeerde SEO-specialisten
Wij zijn ‘Searchmetrics Ruby Partner’. Daarnaast hebben onze Happy SEO-specialisten ervaring met local SEO en hebben ze alle kennis in huis om jouw website op een goede positie te krijgen. Zo zijn zij bijvoorbeeld ‘Searchmetrics Certified Professional’ en ‘Google Analytics Certified’.